The Baboon Show får mig på gott humör

image373

The Baboon Show
Betsy's revenge (
National)

Det här bandet har knockat mig vid ett flertal tillfällen.
Första gången sänkte de mig med den vansinnigt charmiga singeln "This is it", som släpptes 2004. Högt tempo, vassa verser och adrenalinstinna refränger.
Än svettigare skulle det bli när The Baboon Show lappade till mig än hårdare med debuten "Don't don't don't" (2005), under ett par veckors tid lyssnade jag inte på något annat än "South of Folkungagatan", "Pig of the year 2006", "Rat's in Birmingham" och den sensationella avslutningen "Fuck them I don't care about them".
The Baboon Show gjorde mig groggy och det var väl tur att uppföljaren "Pep talk", som bara kom sex månader senare, inte höll riktigt samma höga standard - då hade jag nog inte rest mig än.
"Betsy's revenge" är kvartettens tredje album på ett och ett halvt år. Och ändå är det som utmärker den här utgåvan hungern - The Baboon Show är fortfarande hungriga. Och den hungern ger bandets punklåtar ytterligare en dimension och det behövs. För nu finns egentligen inte de där hitlåtarna som sticker ut och läggs på varenda bland-cd, utan materialet är mer jämnt och det får albumet att fungera som en helhet på ett helt annat sätt.
The Baboon Show knockar mig inte den här gången heller - men jag blir på gott humör av glöden och det kärleksfulla svänget. Det är gott nog.

Läs mer.

Fotnot: Plattan släpps på onsdag, 2 maj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback