Årets bästa... och sämsta

alla kategorier:
ISAK
son

i övrigt:

SAJT

7inchpunk
Alla singlar du önskade att du aldrig hade sålt.

FORUM
Gnällbänken
Livet vore mycket tristare utan SuloP, Esso, Killer, Jörgen, Benke ThePro och Super-Mac, för att bara nämna några få.

FANSIDA
Parkens Vita Hjältar
Årets evighetsserie - jakten på allsvenskan - har alla förutsättningar att bli hur låååång som helst.

REPORTAGE
Close-Up i Libanon (#88)
Punk, death och black metal i konflikternas Beirut.

DEMO
Flyktplan
Råpunk i den gamla skolan, från Malmö.

FILM
I walk the line
Oväntat bra om ikonen Johnny Cash.

NICK
Fredrik Ljungbergs mot Paraguay i VM.

DVD
Asta Kask - Dom får aldrig mig
Förtjusande dokumentär - men varför så kort?

FANZ
Peking Fanz
Fortfarande bättre än laget man stöttar.

BLOGG
Farbror Punk
Punk du trodde du hade glömt.

och årets sämsta...

Superettan 2007
IFK Norrköping lyckades inte heller under 2006 att lämna dyngserien.




Malmömangel - Fuck With Eyes

FWE

Jag blev nyfiken på Fuck With Eyes (suveränt namn, för övrigt) efter att ha läst intervjuen med bandet i senaste numret av
Denimzine. Surfade in på bandets myspace-sida och häpnande över den schyssta råpunken Måna, Sandra och Jonas vräkte ut. Punkbomber med samma explotionskraft som 82-banden och ett eget rått sound. Fyra låtar finns på sajten men det här gänget vill jag höra mycket mer av.

Årets 30 bästa album

khoma

Ett nytt spännande musikår kan läggas till handlingarna. De här plattorna var bäst 2006.

1, Khoma "The second wave"

2, Skitsystem "Stigmata"
3, Napalm Death "Smear campaign"
4, Street Dogs "Fading american dream"
5, Johnny Cash "American V: A hundred highways
6, Facedownshit "NPON..."
7, Intronaut "Void"
8, Uncurbed Family "Welcome to anarcho city"
9, Massgrav/Diskonto "A blaze in the northern sky"
10, Ministry "Rio grande blood"

11, Krigshot "Till vilket pris som helst"
12, Regurgitate "Sickening bliss"
13, Marit Bergman "I think it's a rainbow"
14, Jet Black Combo "Southern style"
15, Cannibal Corpse "Kill"
16 Cult Of Luna "Somewhere along the highway"
17, Briggs "Back to a higher ground"
18, Vader "Impressions in blood"
19, Pipettes "We are the Pipettes"
20, Dixie Chicks "Taking the long way"

21, Unearthly Trance "The trident"
22, Mastodon "Blood mountain"
23, Haunted "The dead eye"
24, Tralala "Is that the tralala"
25, Asta Kask "En för alla ingen för nån"
26, Anal Nathrakh "Eschaton"
27, Totalt Jävla Mörker "Totalt jävla mörker"
28, Neko Case "Fox confessor brings the flood"
29, Coldworker "The contaminated void"
30, Deicide "The stench of redemption"

55 minuter

Klocka

Annandag jul betyder för en del en slapp dag framför tv:n. Själv satte jag mig på tåget till jobbet och lät än en gång DJ Zen stå för underhållningen. Av 6 505 låtar valde maskinen följande:

1, Johnny Thunders "All by myself"
Klassiker.

2, Steve Earle "Somewhere out there"
Ett av de svagare numren från annars utmärkta "El corazon"

3, Carpathian Forest "Dypfryst - dette er mitt helvete"
Norsk black metal, festligt i juletider.

4, Bruce Springsteen "4th of jul, Asbury Park (Sandy)"
Alltså, jag bryr mig inte ett dugg om Sandy.

5, Whiskeytown "Somebody remember the rose"
Men sätt igån och röj då...

6, Ernst and the Edsholm Rebels "Doomsday troops"
Tack! Svenskt 82-mangel. Satan så bra.

7, Skitsystem "Den mörka floden i vårt hjärta"
Mums!

8, Crass "Big Man. Big M.A.N."
Glufs!

9, Wolfpack "Outlaw vagabond"
Smack!

10, Krigshot "Vapaa maa"
Ahhhhhh!

11, Pipettes "Sex"
Slurp!

12, Krigshot "En jävla tragedi"
Dubbel-mums!

13, Leaves Eyes "New found land"
Mmm... vad goth... (sorry!)

14, Mike Ness "Ballad of a lonley man"
Nej... nu blev det segt igen... jag vill ha dyngvev.

15, Bob Dylan "Nashville skyline rag"
Arrrrggghhhhh - inte nu! Jag fuskar... byter spår...

16, Uncurbed "Kill the government"
Yes - mangel mangel mangel.

17, Versuate Stiefkinder "Wiederstand"
Ta aldrig slut...

18, Manu Chao "Denia"
Oki, nu rullar tåget ändå in i Helsingborg.

Uppenbart att jag var sugen på mangel i dag oh jag blev nästan hörsammad av DJ Zen.

Punkklassiker

gbh1gbh2

G.B.H.
City baby attacked by rats
City babys revenge - 101 ways t o kill a rat


Jönköpings kulturhus en kall höstdag 1984.
På scen: G.B.H.
Sångaren Colin Abrahall som vanligt klädd i svart - skjorta, jeans och boots. Det tar bara några sekunder innan den första loskan träffar. Under några minuter står Colin i ett salivregn. Den svarta skjortan blir vitprickig.
Colin rör inte en min.
Han fyller munnen med öl som han gurglar runt i munnen ett par varv.
Sedan spyr han ut den över publiken. De mest hängivna längst fram försöker fånga vätskan med sina tungor.
Inte så konstigt att jag föll för GB.H.
Den briljanta livevideon från Victoria Hall i Hanley 1983 visar ett snarlikt händelseförlopp. En vitprickig punkvokalist står i ett skyfall.
Men den skiljer sig på en viktig punkt.
Gitarristen Jock Blyth träffas av en riktig blaffa på kinden. Det bekommer honom inte. Han spelar vidare medan slemmet rinner nerför hans ansikte. Ett par låtar senare zoomas hans plyte in i igen. Snorloskan har sakta tagit sig ner till hakan. Det ser ut som om en snigel har slafsat ner hans kind.
Det är motbjudande, men Jock spelar vidare som inget hänt.
Inget stoppar ett punkband.
Och jag slås idag över hur tiden förändrar.
Då - var jag en spottande punkrockare.
Idag - spottar jag inte... lika mycket.

Men vissa saker förändras inte, exempelvis åsikten att "City baby attacked by rats" och "City babys revenge - 101 way to kill a rat" är två av de coolaste punkwax som spelats in. Album som gjorde Birminghamkvartetten odödliga.
1981 lades grunden med sensationella tolvan "Leather, bristles, studs and acne", som innhöll klassikerna "Race against time", "Nechrophillia" och "Generals". Utgåvan följdes av de legendariska sjutummarna "No survivors" och "Sick boy". Vinylerna fick tidningen Sounds punkgeneral att gå i spinn. "Pogopärlor som kommer att tilltala såväl hardcorepunks som Motörhead-fans" skrev han.
Och visst hade G.B.H. berett vägen för något storartat. Den första bekräftelsen på det var fullängdsdebuten "City baby attacked by rats" (1982).
Tretton låtar klockren pogopunk med attityd och hjärta. Rått mangel kombinerat med tyngd och melodi. Låtlistan är en blöt dröm med titlar som "Maniac", "Time bomb", "I'm the hunted" och den inte fullt så politiskt korrekta "Slut".

Det skulle bli ännu bättre.

Singlarna "Give me fire" och "Catch 23/Hellhole" brann och elden tog sig rejält till album nummer två - "City babys revenge - 101 way to kill a rat" (1983). G.B.H. sprudlade av självförtroende efter sina första succéår och vågade ta sitt sound ett steg vidare. Musiken flirtade friskt med den tidens hårdare metal och tonen hade blivit markant tuffare.
Självsäkerheten kan ha haft andra orsaker. Jag bara spekulerar, men flera av texterna beskriver i bästa Beatles-anda trippar in i det okända. I "The forbidden zone" skaldas:

Thugs in lingerie greet you
Bitch queens with tattoos will eat you
You haven't got a watch but it's nearly four
And there's a police knocking on your door.

Och "Faster faster" indikerar att det som skildras i "Drugs party in 526" inte är ett saftkalas:'
I cannot sleep when I'm in this state
My mind is running accelerate
I'm talking fast not saying much

Allt handlar dock inte om upplevelser i det okända. Tuppkammarna spyr galla över den diplomatiska immuniteten och kristendom. Dessutom ges en syrlig passning till feministrörelsen i "Womb with a view". Om förlagans reportoar var en våt dröm är denna rena multipla orgasmen:
"Diplomatic immunity", Drugs party in 526", "See the man run", "Vietnamese blues", "The forbidden zone", "Vallley of death", "City babys revenge", "Pins and needles", "Christianised cannibals", "Faster faster", "High octane fuel" och "I feel alright".
Efter denna milstolpe tappade G.B.H. tyvärr fokus, såväl i sin musik som i sinverklighetsförankring, och började ge ut skivor den ena blaskigare än den andra. Men dessa två utmärkta verk, ssamt första tolvan, bör finnas i varje skivsamling av rang.

Årets julklapp

spelaren

Tack tomten, hur visste du att jag ville ha
den!

God jul

IFK2IFKgran

Nu är det jul igen

ebba

Om vi pratar jullåtar så är Ebba Gröns "
Nu släckas tusen människoliv" outstanding i sammanhanget. Ingen jul är komplett om inte den snurrat några varv.

God jul!

Årets konsert - 3

dkm
Dropkick Murphys
KB Malmö 31 juli


Ett fyrtiotal skogstokiga brudar löper amok på scenen under "The spicy McHagis jig" och vägrar lämna den när låten är slut.
Dropkick Murphys drar i gång "Kiss me I'm shitfaced" och ett tjugotal grabbar invaderar den redan fullpackade scenen. Publiken är i extas.

Det börjar redan innan andra uppvärmningsakten, Accidents, hunnit lämna scenen. Ett fullsatt KB skanderar taktfast "lets go Murphys" (klapp klapp). När Bostons finaste punkband en halvtimme senare dyker upp exploderar publiken och sångaren Al Barr ser tagen ut när han sparkar i gång tillställningen med "For Boston". En låt senare överröstar KB Dropkick Murhys. "Boys on the docks" ger en helt allsång en helt ny innebörd. Och sedan kör DKM över oss med med Sham69-färgade "Never alone".

Al Barr kisar ut i publikhavet, fortfarande tagen över mottagandet. Han säger att det var ett tag sedan combon spelade i Sverige och att han aldrig hade kunna tro att intresset var så stort. det är egentligen det enda han säger under hela den tempofyllda konserten. Han behöver inte agera allsångsledare heller. Varenda person på KB denna kväll kan varenda textrad i Dropkick Murphys digra låtskatt och håller sannerligen inte tyst om det.

Det massiva publikstödet tänder sjumannabandet som gör fullständigt magiska versioner av "Your spirit's alive", "Good rats", "Heroes from the past", "Curse of a fallen soul", "Rocky road to Dublin", "Bastards on parade", "Gonna be a blackout tonight", "The warriors code" och den finfina Joe Hill/Billy Bragg-honnören "Which side are you on". Till och med den fyrkantiga hyllningen till Boston Red Sox, "Tessie", låter denna kväll som en punkklassiker.

Och folk stadgedivar konstant. Till och med några av fyrtioplussarna dyker med dödsförakt från scenen. Kidsen flyger i luften, dansar på scenen och låter glädjen lysa upp Kulturbolaget.

Dropkick Murphys måste lämna scenen efter "Kiss me I'm shitfaced". Den är packad som en gammal brittisk ståplatsläktare. KB sjunger "lets go Murphys" (klapp klapp). Och Dropkick Murphys kommer tillbaka. Kaoset återvänder. När "Skinheads on the MBTA" slits i stycken skyndar roddare fram för att rädda det som räddas kan. Spelningen avslutas med en kaotisk tolkning av Minor Threats "Minor threat". De sista svettdropparna kramas ur. Glädjen är total.
Malmö har löpt amok.

Poppunk

babyshakes

Denimzine hyllar Baby Shakes i senaste numret och jag var naturligtvis tvungen att googla fram bandet. Och blev väldigt förtjust i låtarna som ligger på bandets
myspace sida. Tralala möter Ramones typ. Kolla upp själv!

Vackra vita blå pojkar

IFK

Dagens första goda nyhet berättar
NT om. Brassen Daniel Bamberg väljer att stanna i IFK Norrköping och helt plötsligt känns det lite lugnare inför den kommande säsongen.

17 februari drar säsongen igång på allvar. Träningsmatch mot superettakollegan Enköping. Och två månader senare är det dags för premiär. IFK-Bruket.

Klass och attityd

dz

En bra tidning ska få dig att vilja göra en egen.
Varje gång jag läst Denimzine i år har jag blivit inspirerad.
Jag har bläddrat och läst... och blivit grymt inspirerad.
Denimzine gör intervjuer med glimten i ögat och är Sveriges snyggast lay-outade musiktidning - klass och attityd.

Det superfeta julnumret finns ute nu och på 84 sidor kan man läsa om New York Dolls, Baby Shakes (jag vill höra!!!), Corey Parks, Novelle Vague och Henry Fiats Open Sore för att nämna några få. Denimzine har också pratat med snubbarna bakom filmen "American hardcore" och besökt punkfesten i Umeå. Dessutom mängder med recensioner.

Och... jag vill också göra en tidning.

Regina Lund och Thåström

lund

Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot lördagen och Regina Lunds nya platta. Reginas egna dikter med musik av Thåström. I en
TT-Spektra intervju säger Regina angående samarbetet.

- Viktigast var våra starka viljor och min förmåga faktiskt, att för första gången tror jag, kunna släppa lite på kontrollen. Om jag hade fått bestämma hade det kanske blivit sex cd-skivor. Joakim Thåström är en fantastisk producent. Han har begränsat mig på ett bra sätt och han har också bidragit med mycket.

- Joakim pratar mitt språk och jag kan kommunicera med honom genom min konst. Den begriper han. Sen om han inte begriper sig på mig, det är en annan sak.

Sydsvenskans recensent var inte överdrivet imponerad, jag är dock som sagt mycket nyfiken.

Smått magiskt avsked

nn
Newtown Neurotics
The long goodbye – Fulham Greyhound 29th October 1988 (Cherry Red)

Newtown Neurotics (eller Neurotics som de kallade sig de sista åren) från Harlow, London, tillhör punkens finaste ögonblick. ”Hypocrite” hette debutsingeln som kom 1979 på egna etiketten No Wonder, men det var först tre år senare som det slog på allvar med anti-Thatchersmockan ”Kick out the tories”. Kanske en av de tjugo bästa punklåtarna någonsin. 1983 kom den fina första fullängdaren ”Beggars can be choosers” (Razor).

Och formeln för trions punkrock var melodier och politik. Clash, Ramones och Buzzcocks, fast giftigare, intelligentare och med mer hjärta. Steve Drewett sjöng med sådan hetta och inlevelse att man som lyssnare inte kunde annat än sjunga med och nicka instämmande.
Samma sak händer när tittar igenom den nästan två timmar långa avskedsspelningen från ett packat Fulham Greyhound. Steve (även gitarr), Colin Dredd (bas) och Simon Lomond (trummor) vet att det här sista gången de spelar tillsammans, på grund av Simons sjukdom, och de brinner som aldrig förr. Låtarna framförs med glödande hjärtan och som tittare försvinner tid och rum när bomberna ”Kick out the tories”, ”Mindless violence”, ”Suzi is a heartbreaker” och ”Fighting times” exploderar.
Vännen och samarbetspartnern, tillika punkpoeten, Attila The Stockbrooker dyker naturligtivs också upp denna festkväll i ett kyligt höst London.
Inspelningen är gjord med en kamera av ett fan på plats, vilket innebär att kvaliteten inte är den bästa. Men har du överseende med det väntar en smått magiskt tillställning med New town Neurotics.

Kravaller och sushimys

Casualties

Casualties
Can’t stop us (Side One Dummy)

Klassfrågorna hamnar, något överraskande, i fokus när New York-spikesen Casualties drar på turné till Mexico och Japan.
Turnén börjar i Mexico. Spelningarna äger rum i fallfärdiga kåkar eller utomhus, punksen dricker öl ur plastpåsar och ser ut som faan. Mentaliteten är stenhård. Ett gig i Mexico City ställs in eftersom arga punkare löper amok på grund av de dyra biljettpriserna. De försöker storma lokalen, när det inte går tänder eld på rasket istället. Polisen kommer och kravaller bryter ut. Casualties gömmer sig långt in i logen.

Dagen efter lyckas bandet genomföra en gratis utomhusspelning i ett ruggigt kvarter. En ung crustare pekar finger åt bandet och kallar dem kapitalister. Sångaren Jorge plockar upp killen på scenen för diskussion. Crustsnubben med Mob 47 på ryggen förklarar varför han tycker Casualties är kapitalister, varför bandet sålt sig sig. Inträdet till giget låg på sexton dollar, mycket pengar för den som inte har några. Jorge i sin tur förklarar att pengarna ska täcka väsentliga saker som bensin och mat för hela turnésällskapet. Mob 47-killen ger inte mycket för den förklaringen och lämnar scenen genom att en än gång spotta ur sig ”kapitalister”. Casualties drar igång sin hårda britt-inspirerade punkrock och i piten ser det ut som om det är pitbull-fighting.

Några veckor senare är det dags för Casualties att besöka Japan. Här köar de japanska punkarna på raka led till klubbarna. Välklädda och välfriserade. Nitarna blänkar, håret är omsorgsfullt sprayat. T-shirtsen med bandnamnen ser nyinköpta ut och alla ler. Framför scenen är det ingen som vrålar ”kapitalister” åt bandet för alla har fullt upp med att plåta idolerna med sina mobilkameror. Efter konserten går ett sällskap till en sushirestaurang där alla mycket artigt tar av sig sina skodon innan de sätter sig till bords. Dagen efter är det skivsignering i den stora punkbutiken.

Jag tror inte att syftet med ”Can’t stop us” var att skildra klasskillnader, jag är övertygad om att Casualties ville ge ut en dvd med en bunt häftiga livebilder från exotiska platser där killarna lattjar omkring. Men som sådan fungerar inte den här filmen alls. Liveljudet är uselt, så uselt att man i efterhand lagt på studioljud på de flesta låtarna. Och bilder på grabbar som åker buss och stojar med varandra har ju aldrig varit särskilt kul. Men klassdimensionen gör den här dvd:n intressant.

Anarkopunk

IG

The day the country died
Ian Glasper (Cherry Red)


Allt du någonsin velat veta om den brittiska anarkopunkscenen sammanställt på 481 sidor. Det är en fascinerande och intressant läsning som Ian Glasper bjuder på. Han har intervjuat de flesta av banden som var en del av scenen mellan 1980-84. Här finns bland annat Crass, Flux Of Pink Indians, Rudimentary Peni, Conflict, Chumbawamba, Amebix, Dirt, Icons Of Filth, Oi Polloi, Political Asylum, Instigators och naturligtvis Subhumans (som han har lånat titeln av). Inspirerande historiedokument om banden som ville mer än anarki och kaos.

Bonusinfo: Intervju med Ian Glasper i nästa nummer (#89) av
Close-Up Magazine.

Satansverser utan klös


satans

Sex, droger & tinnitus - Satansverserna
Klas Ericsson (Härnqvists bokförlag)


Idéen är ju naturligtvis lysande.
Tuffa citat från hårdrockhistorien samlade i en liten volym.
Kommer man sedan på den briljanta titeln Satansverserna borde succén vara given.

Men jag blev inte så imponerad av de 400 citat musikjournalisten Klas Ericsson valt ut till den här volymen. Jag tycker den är lam. Har det inte sagts roligare, galnare, intressantare och mer provocerande saker under hårdrockens låååånga historia? Eller är du så enkelt att man har blivit avtrubbad efter att ha plöjt alldeles för många texter med norska black metal-band eller att man helt enkelt tycker allt Van Halen, Whitesnake, GunsNRoses, Blackmore, Kiss, Ted Nugent har sagt, spelat in, andats och är så extremt ointressant?

Det finns dock en del godbitar i Satansverserna:

Skivtipset:
"Abrutptums album "Obscuritatem advoco ampléctere me" är det jävligaste som någonsin spelats in. Det är inte vanlig musik, utan femtio minuters ondska. De torterade varandra brutalt i studion och man hör att dom lider. Jävligt bra! Vanliga människor ska frukta den skivan".
Citatets okrönta mästare - Euronymous i Mayhem

Säg det med ett leende:
"Det är fint att kunna le när man sjunger om död och mord och att slakta bebisar."
Tom Araya, Slayer

Death before...
"Död åt alla band med joggingbyxor och samhällsmedvetna texter, dom har fan inget med death metal att göra"
Euronymous igen.

Inte så brutal
"Det jag saknar mest på  turnéerna är möjligheten att umgås med mina barn.
Araya igen.

Feminstisk insikt
"Jag har alltid varit övertygad om att om män födde barn skulle ingen försöka berätta för dom vad dom kan och inte kan göra med sina kroppar."
Scott Ian, Anthrax

Årets konsert 2

dv

Disco Volante
Smålands Nation
29 mars Lund

(OBS:
bilden är tagen från en annan spelning)

Runt midnatt gick Disco Volante upp på Smålands lilla scen och satte igång med ett furiöst mangel från första stund. Och som vanligt blev jag grymt imponerad av Malmös allra bästa punkakt. D.V. är ett ohyggligt rutinerat liveband som släpper alla hämningar på scen, energin sprudlar om dem, de har attityd och ser ruskigt coola ut på scenen. Därför blir en spelning inför en liten publik en sen torsdagkväll minnesvärd.




Sixten Redlös

six4six2six1

Otroligt bra liveband. Jag såg dem ett par gånger i mitten av 80-talet, som när Sixten Redlös välte Hultsfred 1986 - en helt makalös spelning. Detsamma kan man väl inte säga om giget i Motala året efter. Regnet hängde i luften och det var riktigt kallt för att vara en kväll i slutet av maj. Stadsparken i centrala Motala hade inte direkt invaderats av punkare. Runt scenen var det kanske ett trettiotal personer (arrangörer och ljudtekniker inräknade) och många gick när den karismatiske sångaren Jöjje satte igång kvällens festligheter. Men det var inget nytt för 6/10 i Motala. Några år tidigare hade Jönköpingpunksen lirat i den sömniga kommunen. När trummisen skulle räkna in takten 1-2-3-4 trodde Jöjje att han räknade publiken;-)

Sixten Redlös är schyssta och här kan du lyssna på stora delar av bandets låtskatt.

När cirkusen kom till Blackpool

dvd
Holidays in the sun – The greatest punk rock gig on the planet… ever!

Dinosaurie. Fossil. Dront.
Det är många olika funderingar kring det historiska djurlivet som dyker upp i tankarna när den nästan fyra timmar långa filmen ” Holidays in the sun – The greatest punk rock gig on the planet… ever!” spelas upp.
Ja även biologer med inriktning på mossa har mycket att hämta i denna välmatade Spielberg-influerade rulle.
Men för oss som gillar musik är den bara tragisk.
Här gör gamla hjältar bort sig på löpande band. De unga och arga har förvandlats till företagsrockande fåntrattar i lustig utstyrsel.
Ingen stil. Ingen klass. Ingen attityd.

1996 firade punken tjugoårsjubileum. Plats för skådespelet var Blackpool av alla platser på jorden. Punkrockare i alla åldrar dök upp för att förlusta sig bland K-märkta orkestrar och visst lät bandlistan bitvis som en våt dröm: Anti-Nowhere Leuage, One Way System, G.B.H., Sham 69, External Menace, 999, Special Duties, Zounds, Buzzcocks, Slaughter & The Dogs, TV Smith och Blood. De flesta återbildade för evenemanget, några nya förmågor och så ett par gäng som hållit ut i två decennier.

Det mesta är så häpnadsväckande uselt att jag flera gånger rodnar och slänger mig över fjärrkontrollen för att spola. Blood slaktar sin förtjusande stänkare ”Such fun”. Special Duties har bytt ståplats mot tv-soffan. Jimmy Pursey i Sham 69 är så gammal och trött att man helst vill ringa färdtjänst åt gubbskrället. Buzzcocks skränar fram olidliga versioner av ”Boredom” och ”What do I get” så att öronen tåras. Och X-Ray Spex (här under namnet eX-Ray Spex) har mage att ställa upp på det här spektaklet utan Polly Styrene. Det var ju hon som var X-Ray Spex, tänk Motörhead utan Lemmy Kilmister.
Och så en uppsjö av urusla akter som inte ens var bra då det begav sig: Notsenibles, Capo Regime, Drones och Crack. Och en drös av obegripliga konstellationer som inte satt några som helst avtryck (vilket rimmar illa med Jurassic Park-temat) B-Bang Cider, Stains, V2 och Suburban Studs.
Det är anmärkningsvärt dåligt. Jag förstår nu hur tankade de kompisar var som åkte på Holidays in the sun 1996 och sedan berättade om hur fantastisk denna festival var.

Det finns några få ljusglimtar. Märkligt nog visar det sig att den äldste gubben av de alla – Charlie Harper och hans U.K. Subs är allra bäst. Men så har de ju spelat konstant sedan Johnny Rotten skrek sig igenom ”Anarchy in the U.K.”. Subs bjuder på klassiska utbrott som ”Tomorrow girls” och ”Warhead”, den sistnämnda riktigt bra. Animal i Anti-Nowhere Leuage förgyller också denna förhistoriska odyssé.

Det är emellanåt småkul att få följa med backstage, som när Jimmy Pursey bittert konstaterar att eX-Ray Spex får femtusen pund för sin spelning utan Poly Styrene när Sham 69 bara får tvåtusen.
Hade man klippt ner den här filmens tre timmar och fyrtiofem minuter till en dokumentär på en timme, där fokus främst lagts på alla de människor som vallfärdat till Blackpool skulle det ha blivit en intressant skildring. För ljud och bild är överraskande bra.
Nu kan denna övergödda brontosaur bara intressera forskare och i viss mån även fältbiologer.
Dinosaurie. Fossil. Dront.
Det växer mossa på lämningarna från forntiden.

Istället för samba

Luta2


Olho Seco, Colera, Ratos De Porao - klassiska namn i den brasilianska punkscenen. På myspace dök ett för mig nytt namn upp Luta Armada. Brassepunks med förkärlek för svensk punk, bland annat har bandet tolkat såväl Strebers som Moderat Likvidation.  Och bland influenserna finns också Skitslickers, Mob 57 och Disarm.
Väl värda att kollas upp. Dessutom har Marcia en cool mohikan och Jaaka en tjusig Sid-frilla.

Skivtips

sham4sham3sham2

SHAM 69
Tell us the truth
That’s Life
The adventures of Hersham boys
The game


Sham 69 debuterade 1977 med singeln ”I don’t wanna” som producerades av John Cale från Velvet Underground.
Sedan gick det undan.
Turbulent är nog det minsta man kan kalla åren 1977-1980 för Sham 69.
De hann ge ut tio singlar och fyra album.
Splittras och återbildas och splittras.

Sham 69 satte djupa avtryck i punkhistorien med ett pärlband av klassiska låtar och inspirerade en helt ny generation av slynglar – som skulle komma att kallas oi.
Det finns flera anledningar till att killarna från Londons södra förorter blev ett så tongivande namn. Men det allra viktigaste var låtskrivarparet Jimmey Pursey (sång) och Dave Parson (gitarr). Tillsammans skrev de för tiden stenhårda punkprojektiler som ekade från gatorna och de kryddade med läktarrefränger så spänstiga att dagens Ultras ter sig som Anderssonskans Kalle.

Sham 69 var inte kläddesigners eller konstvetare. Sham 69 var arbetarklass och deras musik handlade om arbetarklass. Exempelvis är skivan ”That’s Life” från 1978 en temaskiva som beskriver några dagar i en tonårings liv utifrån det egna klassperspektivet.
”We’re the people you don’t wanna know. We come from places you don’t want to go”, sjunger Pursey i “Angels with dirty faces” och kidsen med samma bakgrund kunde utan problem identifiera sig med bilden Sham 69 målade upp.
“That’s life” är en spännande platta och bandet lyckades förvalta tema-idéen genom de tolv spåren, även om det blir ganska grabbigt till och från. De få gånger tjejer eller kvinnor dyker upp i låtarna eller i dialogerna mellan låtarna så rör det sig uteslutande om sura flickvänner, knäppa systrar som ockuperar badrummet eller arga mödrar som gnäller…

”That’s life” gavs ut i december 1978, men redan ett halvår tidigare hade Sham 69 albumdebuterat med ”Tell us the truth”. En sida live, en sida studio – för att minimera kostnaderna. Livesidan är fantastisk och fångar utmärkt den energi som Hersham Boys spred. Och trots att jag hört den tusentals gånger ryser jag fortfarande när publiken tar tag i exempelvis ”Borstal breakout” och sliter den i stycken tillsammans med bandet. Det är tungt och ruffigt läktargung.
Studiosidan är full av klassiska punkhymner som ”Hey little rich boy”, ”It’s never to late” och ”Tell us the truth”.
Det handlar om en kvartett som brinner. Varje riff känns äkta, som om de vill tatuera in varje upprorisk ton på sina kroppar – visa att de menar allvar, visa att de är på allvar. Gatan viskar inte eller ber om ursäkt, den skriker och tar plats. Sham 69 skrek högt.
Sådant har naturligtvis sitt pris.

“If the kids are united,
They we'll never be divided.
If the kids are united,
They we'll never be divided”


Ett sådant budskap går inte hem i alla läger. Nazister började dyka upp när Sham 69 spelade. Bandet svarade med att lira på uttalat antirasistiska tillställningar, vilket fick till följd att våldet eskalerade.
Under en konsert i Aylesbury i januari 1979 förklarade Jimmy Pursey att det skulle bli bandets sista liveframträdande. Droppen var en spelning några dagar tidigare som urartat i våldsamheter och Pursey lämnade scenen gråtande.

“If the kids are united,
They we'll never be divided.
If the kids are united,
They we'll never be divided”.


Sham 69 splittrades i juni 1979.
Men på den tredje månaden skulle de återuppstå.
I september kom ”The adventures of Hersham boys” där killarna på omslaget är utklädda till cowboys – i refrängen till ”Hersham boys” kommer förklaringen ”They call us the cocknet cowboys”. Få förstod vad det handlade om. Visserligen en del bra låtar av Pursey/Parson, punkens svar på Lennon/McCartney, men som helhet förvirrande. Och det ryktades om att Pursey fått storhetsvansinne och såg sig själv som rockstjärna med stort r.

Sommaren 1980 kom ”The game” och precis som på ”The adventures of Hersham boys” varvas utmärkta punksnytingar med blaskigt nonsense. Energin var slut. Sham 69 hade slutat brinna – som band.
Jimmy Pursey spelade tillsammans med Steve Jones och Paul Cock från Sex Pistols in låten ”Natural born killers” under vinjetten Sham Pistols. Dessutom fortsatte Pursey skriva punkhistoria som producent åt Cockney Rejects och Angelic Upstarts.
Dave Parson, Ricky Goldstein (trummor) och Dave Treganna bildade Wanderers med Dead Boys-vokalisten Stiv Bator. De släppte det utmärkta albumet ”Only lovers left alive”.
1987 återbildades Sham69 igen.

40 minuter

(Öresundstågen går snabbare)

Klocka


Jag hade tänkt att läsa Orhan Pamuks Snö på tåget till Helsingborg i dag, men tåget var packat och läsro var inte att tänka på. DJ Zen fick stå för underhållningen i stället - och nog verkade det som om slumpen hade lärt sig ett och annat från gårdagens något förvirrade blandning.

1, Thåström "Stjärna som är din"
Lysande val.

2, Thåström "Hon och han"
Näst bästa spåret från solodebuten.

3, Neko Case "If you knew"
Singer-songwriter ess från countryscenen.

4, Hellnation "Scared fuckup"
Bästa råpunkbandet. Ken Hellnation basar också över ultracoola skivbolaget Sound Pollution.

5, Black Sabbath "Paranoid"
Klassiker.

6, Nirvana "Rape me"
Det var, tyvärr, inte i går man lyssnade på den här plattan.

7, Shangri-Las "The train from Kansas City"
Klassisk New York-pop.

8, Clockwork Crew "Clockwork army"
Norrköpings Sham69.

9, Totalitär "Frihet att vilja"
Fet anarkopunk på svenska.

10, Face Down "Insanity"
Thrashfavorit.

11, Eldkvarn "Telefon bok"
Plura är en udda fågel i det här sammanhanget.

12, Today Is The Day "Spotting a unicorn"
Fullständigt galen.

13, Uncurbed "The strike of mankind"
Dalarnas hårdaste råpunkband.

14, Disco Volante "No regrets"
Energi, energi, energi!!!

15, Mässmörd "Inget val"

Crustkäng.

DJ Zen var som ni kan se på ett riktigt solskenshumör och den här blandningen av låtar, bortsett från Eldkvarn, hade jag nog kunnat tänka mig att sätta ihop själv.

Noterbart: I går skrev jag "Dock ska påpekas att charmen med en oberäknelig DJ är att du får höra låtar du glömt bort, som Shangri-Las eller Mässmörd", å vad händer - av 600 olika titlar  och 6 400 olika låtar väljer DJ Zen ånyo ut just de två banden. Om jag inte var så trött så skulle jag räkna sannolikheten för det scenariot.

Skivtips

KG

Kriminella Gitarrer
Förbjudna Ljud 1977-1979


Den 21 februari 1978 släpptes den allra första svenska punksingeln – ”Vårdad klädsel”.

”Vårdad klädsel för att komma in
vårdad klädsel för att komma in
dit går jag aldrig i mitt liv
vårdad klädsel för att komma in.”

Två minuter av energi, två minuter av raseri, två minuter av kärlek, två minuter som skrev historia.
Och allt hände på landsorten. I den lilla nordvästskånska orten Klippan.
Embryot till klassiska Kriminella Gitarrer föddes redan 1974 när Stry Terrarie tillsammans med några polare från gymnasiet bildade Riot, influerade av New York Dolls, Doors och Velvet Underground.
Men som så många andra lusläste Stry den brittiska musiktidningen NME och hängde med i utvecklingen och sommaren 1976 åkte han till London, där han bland annat såg Sex Pistols live. Tanken på att bilda ett svenskt punkband som skrev svenska texter föddes.
Stry spelade sista gången med Riot sommaren 1977, hösten samma år bildades Kriminella Gitarrer. I december gör de sin första spelning på Snyggatorpsskolan i Klippan. Månaden senare spelar Anders ”Stry Terrarie” Sjöholm (sång), Alf ”Affe” Olsson (bas), Mats ”Mats P” Pettersson (gitarr) och Per-Åke ”Sticky Bomb” Holmberg in ”Vårdad klädsel” och ”Förbjudna ljud” i Studio Bombadill under Pål Spektrums ledning.

”Alla dessa flotta ställen
danspalats för hycklare
kläderna är flotta på folket vill man spotta
och jag hoppas att allt brinner ner
då står dom där i askan.”


Så skrivs historia.
Ett par månader senare var det dags för singeln nummer två ”Silvias unge”, som även innehöll ”Hitlers barn” och ”Anarki”. Och strax därefter flyttar Stry från Klippan till Malmö.
Kriminella Gitarrer fortsätter utan sin kreativa kraft, man tar in Olle ”Olle Bop” Drejare (tidigare i Torsson). Med den nya sättningen fästs den klassiska och radioförbjudna ”Knugen Skuk” samt singeln ”36 patroner”. Hösten 1979 upplöses bandet.
Tre singlar och femton konserter hann det bli under de två åren.
Och så skrev de historia.

”Undrar när dom förbjuder oss att spela rock
kriminella känslor genomsyrar mig
ser mig själv på tv som brottsling nummer 1 …
… Vi är kriminella gitarrer”


På den arkeologiska utgrävningen ”Förbjudna Ljud 1977-1979” finns i princip allt Klippans punkhjältar hann spela in. Här är singlarna och ”Knugen Skuk”. Här finns ”Anna-Greta Leijons ögon” som följt Stry genom åren och ”Stockholms Pärlor” som Ebba Grön senare gjorde en nyinspelning på. Det är en ynnest att under en dryg timme få följa med bakåt i tiden, hänga i Studio Bombadill och lyssna på några av den svenska punkens allra första ögonblick.

55 Minuter

Klocka

Tåget mellan Malmö och Helsingborg tog i dag 55 minuter, för att fördriva tiden lät jag min mp3-spelare agera DJ och körde 6 400 låtar på random play. Resultatet blev... annorlunda.

1, Shangri-Las "Paradise"
Klassiskt New York popband från 60-talet som med glada melodier behandlade ganska mörka teman.

2, Mässmörd "Wasted lifes"
Svensk käng/crust.

3, Blondie "No imagination"
New wave-punk. Debbie Harry är grym.

4, Posion Girls "Desperate Days"
Anarkopunkpop. Vi Subversa är grymmare.

5, Rolands Gosskör "BSS"
Punkrock

6, Alison Krauss "Crazy faith"
Country med själ.

7, Billy Bragg & Wilco "One by one"
Från Woody Guthrie-tolkningarna.

8, Atari Teenage Riot "Into the death" (liveversion)
Musik som löper amok.

9, Trail Of Tears "The burden"
Goth metal-hångel från Norge.

10, Garbochock  "Nirvana"
Stry Terrarie vidgar begreppet punk.

11, Schleim-Keim "Daddy nach dem pornofilm"
Rå punk från DDR.

12, Advance Patrol "Ett land som är tryggt"
Malmös bästa hip hop akt.

13, Royal Stakeout "In the name of God"
Streetpunk från Örkelljunga - bara en sådan sak.

14, Demented Are Go "Holly hack jack"
Psychobillyweirdos.

Och när man ser den låtlistan inser man att det inte är en tänkande, kännande människa som ligger bakom urvalet. Inte någon som har suttit i timmar på golvet med en drös skivor och kassetter (vissa av oss lyssnar fortfarande på sådana) framför sig och vägt låtar mot varandra. (Jag vet inte hur många
High fidelity-muppar jag umgåtts med genom åren - yepp, och jag var också en av dem.)

Jag tycker visst att - för enkelheten skull kallar vi det - blandband kan vara spretiga. Men den här blandningen är som en pizza med pommes frites, spenat och äppelmos. Var för sig - mums. Men tillsammans - rätt oaptligt. Hade Zen i förväg berättat vilka 14 låtar som skulle spelas hade jag valt att lyssna på något helt annat. Dessutom är det anmärkningsvärt att mp3-spelaren i de flesta fallen väljer ett av de svagare spåren med artisten. "The burden" med Trail Of Tears är fem minuter meningslöshet och "No imagination" är knappast ett av Blondies starkare kort.

Dock ska påpekas att charmen med en oberäknelig DJ är att du får höra låtar du glömt bort, som Shangri-Las eller Mässmörd, och det är det som gör det så ballt för en musiknörd att han nästa gång - på nytt - väljer random play. Men en önskan om att bli överraskad av den där låten som är glömd sedan länge men är så förbaskat bra.

55 minuter lär återkomma.

Citatet 1

Crass

"When Johnny Rotten proclaimed that there was "no future", we saw it as a challenge. We both knew that there was a future if we were prepared to fight for it."

Penny Rimbaud i boken Shibboleth - My revolting life om hur han och Steve Ignorant reagerade när de hörde Sex Pistols.

Är man det minsta intresserad av Crass eller anarkopunk ska man absolut läsa George Bergers The story of the Crass. Boken kom ut i år på Omnibus Press och går att beställa från nätbokhandlar. För den som kanske inte klarar av (trams) Crass kaotiska punkrock så finns alla texter publicerade i boken "Love Songs" (Pomona, 2004) - även den är omistlig.

Årets konsert - 1

Thåström

Stenhård punkblues och svarta ballader


Distortionen är total. Conny Nimmersjö plågar sin gitarr till max. Det gnisslar och stökar, det är skevt, fult och avigt. Det grymma kompbandet med Pelle Ossler i spetsen manglar frenetiskt stenhård punkblues. Scenen exploderar i ett hav av ljus och oljud. En sekund av tystnad, sedan hörs bara Thåströms raspiga röst  - "Han rökte röda Commerce utan”. Numret om pappan, yrkesmilitären, i ”Främling överallt” är kvällens största stund och det känns som om Thåström välter den slutsålda Olympen i Lund. Rått och vackert, energiskt och avskalat.

Och precis så skulle man kunna beskriva den nästan två timmar långa konserten, den sista på vinterturnén. Ena stunden en svart ballad där Thåströms röst skär som en kniv genom lokalen. Mellan vers och refräng exploderar publiken och så tystnad - och sedan rösten som fängslar. Några stunder senare är det furiöst mangel. Thåström ser ut att ha blivit koreograferad av någon ur Gökboet. Han irrar planlöst fram och tillbaka över scenen som en spastisk slängdocka, och så det där supercoola kompbandet som bara fortsätter att hamra och trasa sönder och riva ner. Energin är total.

Konserten bygger på hans solokarriär och främst på senaste plattan, den självbiografiska ”Skebokvarnsv. 209. Thåström betar av åtta av de elva spåren. Men han gräver också djupt i sin digra låtkatalog - vi får förvisso inget Ebba Grön. Däremot en rad Imperiet-klassiker: ”Kriget med mig själv”, ”Århundradets brott” och ”Du ska va president”. Dessutom ett par sololåtar han skrev innan Peace Love And Pitbulls-äventyret: en blixtrande ”Alla vill till himlen” - som presenteras som en ”Timbuktu-cover” - och en glödhet tolkning av den underskattade pärlan ”Djävulen och jag”.

Men det finns några detaljer som drar ner helhetsintrycket en aning. Vissa delar av låtvalet är diskutabelt. Exempelvis tillhör inte ”Som eld” och ”Karenina” de starkaste stunderna i Thåströms snart 30-åriga karriär. Dessutom fungerade inte ”Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce” alls. Hyllningen till Gun Club-sångaren är en av de finaste stunderna på ”Skebokvarnsv. 209”, men i plåtlådan Olympen fladdrar dramatiken iväg genom den öppna lokalen.

Men det där är förvisso bagateller och när Thåström ensam avslutar kvällen, i det femte extranumret, med Ulf Dagebys Dylan-översättning ”Bara om min älskade väntar” känns det som om han något truligt omfamnar oss. Det är stort - och vackert. Närvaron var total.

Tidigare publicerad i Helsingborgs Dagblad 20 mars 2006.

Boktipset - 1



Cockney Reject - My life of music, football and blood


Morrissey har skrivit förordet. Ozzy älskade dem, trots att ligan spelade honom ett spratt han sent skulle glömma.  John Peel tog dem till sitt hjärta. Joe Strummer dubbade dem till “the real deal” och Billy Idol fick ett rejält kok stryk. En påtänd Roger Rogersson (Circle Jerks) höll dem under pistolhot som gisslan i Los Angeles så att de inte skulle kunna fly USA utan att spela. De blev portade från skivbolag och studios.

Cockney Rejects från Londons East End var under några korta år i början av 1980-talet det absolut hårdaste och bästa den brittiska punkscenen hade att erbjuda. 1980 gav de ut två briljanta fullängdare, Greatest Hits Vol 1 och 2 innan det började gå utför för bandet i och med ett mer hårdrocksrelaterat sound. I boken “Cockney Reject - My life of music, football and blood” redogör sångaren Jeff “Stinky” Turner tillsammans med journalisten Garry Bushell om alla turer kring utvecklingen och hur hårdföra huliganer på bara ett par år förvandlades till sömniga hippiefigurer.
Det är en fascinernade, spännande och omskakande läsning.

För historien om Cockney Rejects berättar om hur de kaxiga och våldsamma gänget till slut föll offer för sitt eget rykte och handlade. Det var inte bara punk som fick unge sångaren Jeff att gå igång. Våldet fanns alltid i närheten. Och för de notoriska bråkmakarna Jeff och hans bror Micky (gitarr) fanns det inte en chans att man vände andra kinden till. Tidigt blev de en del av West Ham och Englands mest våldsamma huliganfirma - Inter City Firm, där många av de mest ökända slagskämparna blev en del av cockney rejects publik och följde dem runt landet på turnéer. Den krutdurken exploderade allt som oftast.

Rejects kunde knappt lämna East End utan att hamna i bråk med rivaliserande fotbollsfirmor. Och när det hos de flesta band är alkoholen som flödar under turnéer var det snarare blodet när Rejects var ute. Våldet kulminerande en kväll i Birmingham där det utbröt vad som bäst beskrivs som ett regelrätt gatukrig i konsertlokalen. 200 skinheads och huliganer från Birminghamklubbarna Aston Villa och City hade bestämt sig för att täppa truten på Cockney Rejects en gång för alla. East End-firman som bestod av runt tjugo personer fick slåss för sina liv och bygga barrikader för att överleva slaget. Jeff berättar i boken att det var “blod överallt” och att “folk gick bärsärk med knivar och flaskor”. Det skulle inte dröja länge inte Cockney Rejects blev svartlistade. Jeff lämnade punken, fotbollsvåldet och East End och började istället skriva musik inspirerad av Grateful Dead, Wishbone Ash och Golden Earring.

Jeff har tillsammans med Garry Bushell lyckats skriva en fantastisk bok med ett flyhänt språk som du inte lägger ifrån dig förens du har avslutat den sista meningen på sidan tvåhundrasjuttiotvå. Och även om du inte är nere med Cockney Rejects eller punkrock finns det gott om hårdrockreferenser i den här skildringen. Jeff och Micky var stora hårdrocksfans, fråga UFO och Ozzy.