Trist timme med Asta Kask

astakask

Asta Kask
Disco Volante
KB, Malmö, 8 mars


Efter en timme avslutar Asta Kask sin första Malmöspelning någonsin.
Och jag står på KB och är uttråkad.
Asta Kask 2007 är en trött årgång. Micke och Bonni som en gång tiden förvandlade varje Asta Kask-konsert till ett enda glädjerus med sin närvaro och kvickhet går denna kväll inte ens på rutin. Mellansnackets kungar mummlar lite tyst om kvinnodagen, Malmö och Bonnis nya gitarr. Det är otroligt tradigt. Ernie är totalt osynlig trots att han står mitt på scenen. Och Dadde är säkert en duktig trummis och trevlig kille, men han är ingen Bjurre som pumpar igång Asta Kask med energi.
Låtmaterialet är naturligtvis av yppersta klass: "Inget ljus", "Psykiskt instabil", "Dom får aldrig mej", "TV:n", "Ringhals brinner", "AB Böna och Be", "Välkommen hem" för att nämna några få - men de tar aldrig eld den här kvällen. Versionerna på dessa svenska punkpärlor är häpnadsväckande loja. Den enda gången det blir intressant är när bandet manglar sig igenom en klaustrofobisk version av "Psykopaten", där känns Asta Kask pigga och hungriga. Tänk om de varit det under hela kvällen...

Disco Volante däremot visade än en gång att de är ett av landets tuffaste band. Naturligt coola - inga påklistrade poser där - och fullproppade av självförtroende ägde de scenen. Jannicke, Pernilla, Lovisa och Linus spelade ett par nya låtar som gav mersmak, men jag gillade bäst punkrockbomberna från debutplattan: "Burn in hell" och "No regrets" (som Disco Volante tillägnade moi... yes... jag vet, men det är fortfarande min blogg).

Asta Kask spelar i morgon kväll (lördag) på The Tivoli i Helsingborg.

Tidigare:
Hallå där - Jannicke H. i Disco Volante
Hallå där - Bonni i Asta Kask

Kommentarer
Postat av: Danne - Rascar Capac

Oj, vilken sågning. Såå dåligt kan det väl ändå inte ha varit?

Postat av: Sörling

Danne:

Jag har aldrig sett Asta Kask (och då har jag sett dem x antal gånger)så så trött och hängigt förut.

2007-03-09 @ 23:49:36
Postat av: Bonni Banzai

he he .....Sörling är bara kåt på Bjurre!! ; )

2007-03-11 @ 17:59:29
URL: http://www.astakask.com
Postat av: Dead city

Gubbapunk ska vara trött och hängig!

2007-03-29 @ 12:44:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback