Hallå där - Jannicke H. i Disco Volante

dv

... hur går inspelningen av nya skivan?
- Det går över all förväntan! Vi har haft mycket att göra både med bandet och privat och trodde ett tag att vi tagit oss vatten över huvudet då det helt plötsligt var dags att gå in i studion utan alla delar klara men nu när bitarna fallit på plats så var det snarare bra att vi hade tidspress på oss. So far so good. Jag tror jag talar för alla när jag säger att vi är oförskämt nöjda!

Uppföljaren till debuten "Blood on the walls" kommer tyvärr inte att ges ut förrens i höst.
- Jag ska åka iväg till Los Angeles i sex månader och vi vill inte släppa den förrens alla är i samma land igen, vilket ser ut som att det blir i oktober i år. Under tiden kommer vi givetvis jobba med promotion, boka spelningar och se till att allt är klart tills dess. Däremot ligger vi i förhandlingar med vem som ska släppa skivan. Blir det som vi vill så blir det ett bra bolag med rätt inställning och attityd. Med det menar jag att vi antingen kommer att släppa det själva eller på ett bolag som gör det på samma villkor som vi ställer på oss själva och vårt bolag.

Jämfört med förra plattan - hur låter ni idag?
- Jag skulle säga att vi mognat en hel del. Framför allt kommer kanske alla som har gamla plattan märka det, men även känna igen vårt typiska sound. Förra plattan bestod utav en del väldigt gamla låtar och några nya, den här gånger är det bara purfärska och det låter lite larvigt men vi har väl börjat tänka lite "utanför boxen". Att inte harva i samma spår utan att utvecklas och tänka om. Inte för att tilltala mer publik, utan för vår egen skull. Nu har alla låtar skrivits av oss fyra, till skillnad från "Blood on the walls" där andra trummisar varit involverade trots att Linus spelade alla trummor på inspelningen. Att vi även varit en fast sättning i över tre år har gjort att vi kommit varandra väldigt nära och vet vad vi vill samt blivit säkra på vad fan vi håller på med. För att komma till saken så får jag nog säga att vi mognat men har fortfarande glimten i ögat. Det kanske låter trist, gubbigt och pretto men vi har fan inte slöat på tempot!

Ni har nyligen gjort er andra turne i England. Hur gick den?
- Jag tror faktiskt att det var vår tredje turné, ha ha. England gillar oss av någon anledning, vi blir alltid tillfrågade om vi vill komma dit och spela. Nu sist spelade vi med bland annat Supersuckers, men vi spelade på mindre ställen mest. Det är en helt annan pepp där, fråga mig inte varför, men det är jävligt kul och vi känner oss uppskattade. Det är klart det är fett att spela i Sverige, men här har ju folk sett oss i flera olika konstellationer och frisyrer. I England har dom bara sett oss som det ska vara, med nuvarande sättning och en tight spellista. Vi startade där med bättre förutsättningar kanske.
 
Den 8:e mars spelar ni på
KB med Asta Kask, vad tänker ni bjuda på då?
- Dom bästa gamla låtarna, dom bästa nya låtarna. Det bli sista spelningen på ett tag och lite avskedspartaj för mig så vi kommer nog styra upp något fabulöst.

Årets konsert 2


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback