Oi Martyrdöd - vad händer?


"Vi har verkligen inte gjort mycket väsen av oss i det offentliga utrymmet de senaste åren. För omvärlden var väl sista livstecknet hösten 2006 nån gång då vi spelade med Death Breath. På insidan av Martyrdödlägret så har dock vansinnet pulserat friskt. Alla Martyrdöd skivor har varit produkter av sin tid. Första inspelningen (necromorbus studion 2002) har ju det där idiotiska digitala trumljudet och fjuniga "black metal" vibbarna. Vi spelade in "In Extremis" hösten 2004, fick studiobudget av Havoc och pressade skiten ur oss en vecka i Studio Fredman. Allt spelades in rakt upp och ner med grunden live. Sången på första tagning eftersom jag var så sliten den vevan. Vi hade haft möjlighet att spela in en skiva på liknande sätt förr drygt två år sedan men nu så här i efterhand är jag ändå tacksam att vi spunnit vår tid.

Just nu spelar vi istället in nästa skiva SEKT i replokalen/hemma och vi kan själva uti fingertopparna kontrollera resultatet. För två år sedan hade vi inte den kunskapen men nu så kan vi njuta av friheten av att göra allt själva och släppa det på polaren Stachels bolag. SEKT blir en annan femma än "In Extremis". Vi har komprimerat råheten samtidigt som vi har skruvat till det. När Jens lade trummorna hetsade vi på det primitiva, raka drivet samtidigt som hela känslan med skivan alltid varit mer utflippad än tidigigare materialet. Vi har tagit in ytterligare en gitarrist (Mats Magnus) och vi har utnyttjat resurserna med tre gitarrister på plattan. Jag kommer dock att testa att lämna gitarren hemma live i fortsättningen och fokusera enbart på sången. Så fort SEKT är i land så kommer jag känna mig manad att åka ut på vägarna och predika igen. Nästa spelning blir på Punkillegal-festivalen i munkedal, vilket ju känns kul eftersom det är ett sånt positivt evenegemang."

Mer Martyrdöd
här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback