Mycket beröm och så lite gnäll


Peter Jandreus

The encyclopedia of swedish punk 1977-1987


Först.

Applåder.

Peter Jandreus har gjort ett fantastiskt jobb. "The encyclopedia of swedish punk 1977-1987" är boken jag väntat och längtat efter. Och det är en ren fröjd att slå i den på måfå och upptäcka ett tidigare okänt band - som exempelvis Stockholms Four Mandarines. Peter Jandreus berättar att de var först med att ge ut vinyl. Redan 1977. Alltså före Kriminella Gitarrer. Förutom välmatade diskografier bjuder författaren på anekdoter och biografier i varierande längd. Och det ger extra krydda om du samtidigt botaniserar i skivsamlingen (alternativt mp3-samlingen) och låter exempelvis Tant Brun, Ewing Oi och Shit Kids illustrera läsningen. Fantastiskt roligt.


Sedan.

Gnäll

Jag hade så gärna velat ge den här boken alla plus som finns på denna jord. Men Jandreus har dels slarvat med faktauppgifter men kommer också med några högst besynnerliga resonemang.

Det sista först.

Jag förstår att det kan vara knepigt att genrebestämma och att det inte finns några givna ramar för det. Men att kalla Asta Kask för trallpunk är ju en skymf mot såväl bandet som mot oss läsare. Trallpunk-begreppet uppstod under 1990-talet och det känns tämligen oschysst att klistra på Asta Kask det epitetet. Jandreus kan väl ändå inte mena att exemeplvis "Med is i magen" är en trallpunkskiva?

Jag tycker också det är märkligt att "street punk" förekommer som genre. Den termen är sent 1990-tal och har ingen relevans om man pratar svensk punk 1977-1987. Dessutom förklaras "street" korkat: "Oi! but with more serious lyrics." Ehhh... på vilket sätt skulle Voice Of A Generations texter var mer seriösa än The Bristles?

Jag tycker också det är trist med de faktamissar som dyker upp:

Brutal Personal var inte med på samlingssjuan Andra branden, det var Brända barn som medverkade tillsammans med The Same, Invasion och Vacum.

Eller småslarvet:

Dom Där-Janne spelar inte i Siebenstunden utan i Siebensünden.

Detaljer som sänker trovärdigheten och helthetsomdömmet.


Till sist: Jag saknar ett kapitel i boken om de band som aldrig gavs ut på skiva. Jag tänker främst på Svart Parad men också D.I.B, som gav ut ett utsökt album - dock inte på vinyl utan kassett.

"The encyclopedia of swedish punk 1977-1987" får ändå fyra Homy Hogs-singlar av fem möjliga.


Kommentarer
Postat av: Inge Ansvar

Tror att trycknelsnisse varit framme, för visst var det så att Asta kallades för Knallpunk och sen hörde någon fel, så det blev Trallpunk? Fast Asta bara var punk, och second best i svennelandet efter KSMB. Men till second edition kanske man har rättat till småfelen, det är ju även en del namn som inte stämmer på bandmedlemmar, och lite annat.

Kul att man själv blev den ende på helsidesbild!

Grym bok! 100 Döda snutar av 100 möjliga!

Postat av: Turbo

Var inte streetpunk det band som sham 69 o cockney rejects kallades innan oi blev ett begrepp?

2008-08-12 @ 08:45:46
Postat av: Paco

Håller med dig Sörling, även om termen streetpunk användes redan när termen oi! var ung, fast då som en synonym.

2008-08-12 @ 11:48:16
URL: http://punkochoi.blogg.se/
Postat av: Snuffe

Själv så ser jag fram emot Peter Kagerlands bok om Svensk Punk ! Den blir ett strå vassare...

2008-08-12 @ 16:39:55
URL: http://www.j4f.dk
Postat av: Inge Ansvar

Den enda termen som aldrig slog var väl "Spunkrock"? för banden som påstods lira just Spunkrock hade ju ingen aning om detta, säkert likadant vid andra journalistiska termer? Råpunk användes dock redan 1977 av ett svenskt Fanzine (Go Punk, tror jag?) för att beskriva Killjoy´s punk!



Själv är jag lycklig bara det är PUNK!

2008-08-13 @ 21:17:29
URL: http://www.fcstpauli.se
Postat av: Sveden

Som helhet har Peter Jandreus gjort ett häst jobb. Många dunkar i ryggen för det. Men sedan är det det där med gengre beteckningar. Tror det är mer vanligt bland yngre punks att slänga sig med denna MÄNGD av termer. Sedan en del fakta fel ja. Jag kan bara svara för Raped delen och där är det många fel vad det gäller utgivningsår på skivor vilket inte kan vara lätt då vi oftast slarvade med att skriva ut det på plattorna. Vi har också fått betäckningen Trall på en av sjuorna. Märkligt märkligt. En del andra faktafel som att Ola flyttade från Linkan och att han gav ut en solosingel i Spanien under namnet Prank och numera finns i Flakes. Jag får byta namn till Ola nu ;).



Men på det hela taget en klar 4a. Lite väl tråkig layout måste jag tillägga men men...

2008-08-14 @ 18:08:37
URL: http://www.kbdrecords.com
Postat av: Hippo

Så jävla korkat att ha genreindelning i en bok om svensk punk. Det troliga är väl att banden spelar punk.

2008-08-14 @ 21:29:45
Postat av: Anders

Trots en del faktafel här och där så är det en kanonbok. Folk som klagar FÖR mycket kan ju försöka göra det bättre själva ;) Om dom som klagar för mycket gör en bättre bok i samma ämne så lovar jag att köpa den åxå =)

2008-08-16 @ 09:03:52
Postat av: Punkskunk

Jag tycker Svengelskan är suverän, som Mob 47 som beskrivs som "the fastest band in the land".

I en bok som skal bestå av just fakta finns väldigt få om tex antal pressade skivor och faktafel.

Men ett bra jobb.

2008-08-22 @ 17:08:18
Postat av: Tony G

Fyfan jag har fortfarande inte fatt min kopia....jag antar att jag tillhor de yngre generationerna som alltid har kallat Asta KAsk som trallpunk...ha ha ha.

2008-08-26 @ 18:02:57
URL: http://www.punksishippies.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback