Svenskt nittiotal x 2

image920image921
Jag hittade en kartong med en massa kassetter och skivor som jag inte hört på länge. Det tog ingen längre tid att inse varför en del av prylarna nu hade tagit plats i glömskans trägård, medans andra fick mig att le och minnas.
Som exempelvis miniplattorna från Köpings Finkel Rokkers och Tibros  Tondöv Terror (fantastiskt namn). De sistnämnda för deras tuffa "Sverige Sverige missfosterland", annars känns Strebers lite to much, if you know what I mean...
Finkel Rokkers "Tack ska ni ha..." har jag än i dag ganska stor behållning, kanske delvis för att jag kände Macke när det begav sig - men framför allt för att deras punk med ett tydligt småstadsperspektiv berör och "Raseri" är ju rent av fenomenal.
Lyssna själv!

Finkel Rokkers "Tack ska ni ha..." 1993
1, Raseri 2, Vita och svarta lögner 3, Falska vänner 4, Välkommen hit 5, Slå dig fri 6, Med blå ögon

Tondöv Terror "Nyheter från TT" 1995
1, Sverige, Sverige missfosterland 2, Gränser 3, B. så får du c. 4, Pang - du är död 5, Gift 6, Augustiregn 7, När sista spärren släpper

Kommentarer
Postat av: Paco

"Nyheter från TT" snurrade flitigt hos mig då den kom. Jag tycker faktiskt att den är bra rakt igenom, med undantag för en för den tidens svenska punk ganska typiskt naiv lyrik. Är det någon som vet något mer om bandet och dess medlemmar, vad de gör nu; om de släppte något mer eller spelade i andra konstellationer, etc..?

Postat av: Masken

Paco: Dom släppte en tidigare mcd som hette Sverige Missfosterland själva. Tror ingen av dom spelar längre eller att dom spelade i andra band. Minns inte riktigt... får kolla upp detta.

2008-04-06 @ 23:17:00
URL: http://bloggasfuck.blogg.no
Postat av: Turbo

Macke o Rille från finkel rokkers spelar väl fortfarande med subterranean blues (jag spelade själv med dom ett tag) sen hade ju Macke Time out också...

2008-04-08 @ 07:21:24
Postat av: King Inge

Var det inte Rille? eller Macke som uppfann den banbrytande omöjliga termen BRAINMETAL? Nån gång i Hultan när metal var åter dödad igen.. cant wait til next time. Och när kommer resten ur lådorna?

2008-04-15 @ 20:26:18
URL: http://www.come.to/chaosisking
Postat av: Per

Jag har någon demo med Martinsson från Tondöv Terror i ett band som hette Penny Dreadful från Stockholm. Tror dock dom slutade för längesedan. Martinsson spelade senare i olika konstellationer i Stockholm, vet dock inte om något är släppt. Dom andra medlemmarna fokuserade på sporten efter punken ;)

2008-04-18 @ 07:20:15
URL: http://www.subalert.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback