Svensk postpunk

image627image628
MNW gav tidigare i år ut samlingen Svensk postpunk. En dubbelplatta som
innehöll mycket bra musik från band som: Commando M. Pigg, Brända Barn,
Garbochock, Cortex, imperiet, Lolita Pop, Blue For Two och Sator Codex. En
bra samling av svensk 80tals pop och rock. Men det som har föranlett flera
diskussioner med vänner är titeln och begreppet: svensk postpunk. Så vitt jag
vet, eller de jag har snackat med, så har det begreppet aldrig existerat i den
svenska scenen.

Men om det hade funnits ett svenskt postpunksound och scen så hade garanterat
Androgyn Hämnd och Issus Barn tillhört den. Jag har alltid gillat splitplattan
"De hängdas stund", inte med något ironiskt leende utan uppriktigt. Jag hittade skivan
i en låda i går och var tvungen att gå loss på den. Och visst håller den fortfarande.
Androgyn Hämnd (och Issus Barn) kom från Trollhättan och var ett av Mikael Swahns
(det här var innan han blev nazist) många projekt,  Brutal Personal troligen det mest
kända. Albumet gavs ut på egna etiketten Svenne Records 1992. Och är du det minsta
nyfiken på svensk postpunk, depprock, gothpop så ska du absolut ge plattan en chans.

Androgyn Hämnd "De hängdas stund"
1, Fienden, 2, Mitt habegär mig förtär 3, Arvtantens gehör 4, Salomos nyckel 5, Minnen
6, Dronten vid fronten 7, Ur mitt inre ut 8, Reservationslös kärlek 9, Den tredje autistiska
göken 10, Kärlekstrupperna 11, Dårarnas jakt 12, Vid afrodites altare
Issus Barn
13, Livets teater 14, Merdröm 15, Grädde utan socker, tack 16, Livet är en diaree 17, Tiden
gör mig rädd 18, Vänner 19, Etikett 20, Vem skrev mitt manus? 21, Kyss mig 22, Aptitretare
23, Simma i rött

Kommentarer
Postat av: Måns

Oj vad festligt! Förutom då att jag tog skivomslaget kan jag berätta en rolig sak om Androgyn Hämnd. Musikförreningen MfMs (Musik För Musikens Skull) hade precis köpt ett nytt PA och vi beslöt att testa detta utomhus i den lilla parken brevid torget i Vänersborg.
Jag var ljudtekniker och drog på för fullt. Efter ett tag började folk ringa polisen (de var väl inte vana vid lite ljud utomhus liksom...). Polisen kom tjatade om att vi skulle sänka ljudet, jag låtsades först inte förstå fast efter några minuters tjafsande så sänkte jag ändå. Polisen gick och jag höjde igen :-)
Vill minnas att det var två band som spelade, ett till förutom Androgyn Hämnd, kan möjligen ha varit Ruska Tupp också.
Såvitt jag vet så gjorde nog Andrgyn Hämnd bara 2-3 livespelningar totalt. För övrigt har jag för mig att det var ungefär lika mycket (eller mer?) Lars "Issu" Ohlsson som Mikael Swahn som låg bakom bandet.

Postat av: Slobodan Burgher

Ah tack sa hemskt mycket. Sist jag horde det har var tidigt 1990-tal. Men var ar ISSUS BARN????????

2007-09-13 @ 23:47:10
URL: http://www.slobodanburgher.co.uk
Postat av: arabies

Den där Cd:n är konstig, bra och sjuk!!! Att Swahn blev nazist hör ju till det förgångna...
Issus Barn gjorde ju massa vinyl. Androgyn gjorde kassetter. Issu Lasse måtte vart en sjukjävel va???

2007-09-14 @ 01:53:12
Postat av: Sörling

Slobodan: Issus-låtarna ligger efter Androgyn Hämnd.
Arabies: Å fann, finns det Issus-vinyler! Vet du vilka titlarna är?

2007-09-14 @ 09:48:18
Postat av: Slobodan Burgher

Haha, nice. Sag bara hyperlinken och gissade att det var enbart ena sidan - tack tack och ursakta min uppenbarliga vilsenhet...heh

2007-09-14 @ 23:28:16
URL: http://www.slobodanburgher.co.uk
Postat av: Svegis

Innan Bristles spelade jag i ett band DADA 36 o vi var sådana där halvsvåra typer, men kom ej ihåg vad vi kallade vår musikk men dte var väl nåt med depp...

2007-09-15 @ 22:57:49
Postat av: Slobodan Burgher

Forresten, jag undrar vad den dar Mikael Swahn gor nu. Jag bestallde nagra kassetter fran honom ungefar 1992 och blev halv-fundersam nar en av samlingskassetterna inneholl ett mycket uppenbarligen nazi-band var inkluderat (eftersom deras logo hade en sadan dar VAM-swastika)...

2007-09-16 @ 00:35:55
URL: http://www.slobodanburgher.co.uk
Postat av: Sörling

Svegis: Finns det något inspelat med Dada 36? När lirade ni, sent 70/tidigt 80?
Slobodan: Jag vet inte vad Mikael Swahn gör idag. Vi hade bra kontakt under några år i slutet av 80talet och jag rådiggade hans band Brutal Personal. Sedan tappade vi kontakten. Jag blev jävligt förvånad när han senare dök upp i vit makt-sammanhang. Man undrar vad som hände...

2007-09-16 @ 12:46:38
Postat av: Svegis

Jag slutade i Dada 36 o bildade Bristles, vi gjorde nog två inspelningar, men bandet fortsatte och släppte ett par PLATTOR!

2007-09-16 @ 21:38:29
Postat av: Issu

I fall att någon är fortsatt intresserad av mitt...

http://privat.gotanet.com/issu/issu/index.html

Postat av: Ljudkillen

Sällan har jag väl sett någon lägga ner själ, hjärta och energi i musiken som Issu. Framgång har dock tyvärr sällan något med detta att göra.

2011-03-20 @ 21:05:41
Postat av: Ljudkillen

Sällan har jag väl sett någon lägga ner själ, hjärta och energi i musiken som Issu. Framgång har dock tyvärr sällan något med detta att göra.

2011-03-20 @ 21:06:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback