Återvinning - Svart Snö

image684
Det är snubben längst till högers fel (det finns några skyldiga till) att jag började göra ProfitBlaskan, ett tidigt nummer av Hirselands Skottkärrans Ande inspirerade mig. När Hirse inte skrev i sitt zine så lirade han punkrock i Ur Funktion som senare blev Svart Snö - ett av många favoritband genom åren. Jag vet inte hur många intervjuer jag gjorde med dom - men den här gjordes med Hirseland några månader efter att Finn records gett ut Svart Snös debut-ep "Ren säker och billig", artikeln fanns med i sista numret av ProfitBlaskan - #11 december 1990.

Vad tycker du om epn? Och hur kom det sig att Finn Rec gav ut den? Är ni nöjda med samarbetet?
- I stort sett är vi nöjda. En del saker kunde ha blivit bättre, typ: takten på sången på vissa ställen, fel i "Moralkakor", bättre baksida, Henrik Hirseland med på tacklistan för innerettiketten. Men det där är småsaker som vi glömmer när vi ser allt vi är nöjda med. Ylva gjorde ett kanonjobb med omslagsmålningen. Det var mer eller mindre naturligt att Finn gav ut skivan eftersom Svart Snö och No Security (trummis=skivbolagspamp) spelat många spelningar tillsammans. Sen så tyckte väl Jallo och Jari att vi var bra, värda att ge ut. Samarbetet är lite för tidigt att uttala sig om. De är slöa, vi är slöa - jag antar att vi förtjänar varandra.

På textpappret har ni med ett anarki-a, är inte det lite väl kliché? Och vilken anarkism praktiserar Svart Snö? "Leksaksanarkism" (se Brand #30) eller?
- Texthäftet är gammalt, vet ej om anarki-a:et skulle dyka upp i nytt häfte, kanske. Jag har i alla fall inte ändrat uppfattning sedan dess. Jag praktiserar "överleva så bekvämt som möjligt utan att behöva sälja mig för mycket-anarkism". "Ego-anarkism" är ett ord som tilltalar mig mycket, men det gör frihetlig kommunism också. Jag tänker alltså existerar jag, deru! Det där med leksaksanarkism tyckte jag var jävligt fånigt. Vaddå? Alla har vi varit små och alla är inte politiska genier sedan barnsben (som vissa andra tycker sig vara). Punk och anarkism är olika saker, självklart. Men kaos är politik och punken är jävligt rörig.

De där texthäftena ni delar ut, vad är de bra för?
- Folk säger: Man hör inte era texter genom allt oväsen. Vi säger: Här ta ett häfte. Vill man diskutera så gör man det, annars inte. Våra texter är hat, provokationer, psykoser och uppror. De skrivs inte för lyssnarens skull utan för våran.

Tycker ni scenen har kommersialiserats eller är det non-profit-as-before?
Klart mer kommersiellt  nu för tiden. Det är trist, men jag tror det skapar förutsättningar för en ny spännande musikexplosion inom undergroundscenen. Det har ju alltid varit så - när musiken stagnerar och blir kommersiell så kommer genast en ny revolt med unga fräscha och nyskapande förmågor. Det är också trist med cd-industrin. Färre och färre skivbolag släpper singlar, snart kommer de vara borta. Sedan försvinner lp:na och då är det kört för små band utan rika skivbolag. Stöd singelproduktionen överallt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback