Retropunk från vardagsrummet

syrrans x

Syrrans X. Vilket fenomenalt namn! Jag upptäckte bandet
på myspace och blev stormförtjust direkt. Syrrans X
adrenalinstinna retropunk kommer att låta tala om sig.

Vem är Syrrans X?
- Syrrans X är: Ulrika Stöllman (sång) Andreas Carlsson (trummor), Tobias Högberg (bas), Katja Mårtensson (bakgrundssång) samt jag, Christian Lindh (gitarr). Vi är fem vänner som från början ville göra något roligt tillsammans. Tanken var att göra och spela in en eller två låtar mest på skoj för att ha något kreativt att pyssla med när sommaren led mot höst och tråkig vardag. Vi insåg snabbt att det var roligare än vi trott och började repa, vilket inte är så lätt eftersom ena halvan av bandet bor i Karlstad och andra i Stockholm. Vårt bandnamn kom till när jag och sångerskan satt och snackade efter ganska många öl och det slog mig vilket bra namn det var för ett punkband.

Ni spelar in era låtar i ett vardagsrum, hur går det till?
- Jag, Andreas och Tobias spelar in en låtidé i mitt vardagsrum i Karlstad. Jag har en liten M-Box baserad hemmastudio och digitaltrummor (hur punk är det??) som låter skit, men det funkar för att sångerskan ska få en uppfattning. Sedan skickas låten till henne via mail så hon kan sätta text och melodi, vilket spelas in med hjälp av ett grovhugget ljudredigerinsprogram och ett headset(!) i hennes vardagsrum.

Jag gillar låtarna ni lagt ut på myspace. Svensk retropunk i samma anda som exempelvis Knugen Faller och Trisstess. Vilka reaktioner har ni fått på er musik?
- Vi slängde ut låtarna på myspace mest så att polarna kunde gå in och lyssna, vilket visade sig vara ett klokt beslut då folk verkar gilla oss och tycker vi är ganska bra. Vi vill ut och spela och har fått några förfrågningar utan att knappt ha lyft ett finger för att jaga spelningar själva. Det blev klart idag (4 mars) att vi spelar med Sista Sekunden (Malmö) på klubb "Who killed Marilyn", Snövit i Sthlm den 14 april. Så nu skrivs det fler låtar och repas för fullt. Inspiration hämtar vi från en massa band men tycker ändå att vi har fått till ett eget sound som är lite naivt men med rätt känsla. Vi älskar Ebba grön, X-ray Spex, Gluemas, Mary Mondays, The Clash, Devo och La Fraction. Tycker det är riktigt kul med band idag som Knugen Faller (vilka kanske är världens mest intressanta band just nu), Gorilla Angreb, No hope for the kids, The Vicious... Listan kan bli längre men det är främst dessa band som fungerar som vår inspiration.

Vad händer i framtiden?
- Tanken är att gå in i studio i vår och spela in våra låtar. Sedan får framtiden utvisa om vi släpper det själva eller om någon skulle vara intresserad av att släppa oss. Förhoppningsvis kommer vi att få ännu fler spelningar och etablera oss på fler punkscener runt om i Sverige. Helt klart är i alla fall att den musik vi gör kommer att hamna på nätet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback