Återvinning - Ugly Squaws

image196

Visst, det var klantigt - jag gjorde mig av med Ugly Squaws-sjuan "Holmer goes to Kurdistan". Jag tjatade på Inge Ansvar under flera år. Att han åtminstone kunde banda låtarna åt mig. Tiden gick och ibland kunde det hända att han stack åt mig ett köttben - exempelvis en Ugly-låt inspelad i Guatemala. Men till slut dök det upp en cdr-platta med Ugly Squaws-klassiker brända: exempelvis "Vackert när det brinner", "Kill the peacepunx", "Gaffelsvans", "Kristus är en korv", "Have a safe day", "Världen är blind" och "I was...". Är man intresserad av denna arkeologiska guldgruva kan man kontakta Inge Ansvar via bandets myspace-sida. Jag intervjuade Inge Ansvar någongång i början av 1988 och artikeln hamnade sedan i ProfitBlaskan #8. Här är ett kortare utdrag:

Ni verkar ha lämnat någon form av "fun punk"-stil och blivit mer anarkistiska ideologiskt, stämmer det?
- När vi startade sommaren 1984 så var det bara för en spelnings skull. Då spelade vi mest idiotlåtar men också gamla Zå Nåra hits. Men på kassetten "Möte med älg" så är ju alla låtar mot någonting, men med ett kilo ironi. Ironin tycker jag vi har behållt (se på skivan "Holmer goes to Kurdistan" och prylarna i livekassetten). Nu när Micke (Herr Larsson) lämnat oss så består bandet av tre personer med anarkistisk övertygelse. Och förresten så hade vi aldrig velat bli som Toy Dolls eller Köttgrotterna även om vi gillar dem. Men vi kör på med lite prylar när vi har konsert, för vi är trots allt idioter, Hej faderittan. Madkurven fylld med saftevand og bollar hvad pokker? Jens Lyn?

Ni snackar mycket, men utför ni något aktivt?
- Vi har texter för att vi inte vill vara ett instrumentalband. Tillsammans utgör dem ett vapen, men visst handlar vi utanför Ugly Squaws också: demonstrerar, sprayar och klottrar, affischerar och förstör, skojar med polis och militär och andra myndigheter och makter, stöder Ultra. Vi är inga föreningsmänniskor men är med i några. Själv är jag med i Jordens vänner och aktiv i SAC. I Malmö var jag med och startade upp Vinterpalatset som är en en slags anarkokåk för alla, där kan man skapa och skalpera, där har man möten, spelningar, café och tryckeri. Jag har också snickrat lite för Glädjetåget och så stöder vi dem ekonomiskt (1 spänn per skiva). För övrigt så arbetar vi på att förändra världen.

Du sa i Banan #6 att punken förtjänade dö, vad menar du med det?
- Det var ett citat av Jello Biafra, "Punks not dead, but it deserves to die". Ibland blir man bara så jävla trött när man ser punkare som irrar omkring med Exploited och Sid Vicious t-shirts, va faan liksom. Det handlar inte om att vara ball och full. Såna jävlar stjälper punken ner i sin grav. No brain no pain. Jag kommer inte ihåg vad Jello menade med uttalandet, men det är vad jag menar. We don't need drugs, we don't need stupid punx.

Tidigare:
Sånger att minnas - Ugly Squaws

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback