Bella vilka är dina 5 favoritlåtar i sommar?

image522

"Knights of Cydonia" (Muse)

Den bästa låten från förra året, med galoppmetal, soprantrumpet och en fantastisk refräng. Muses konsert på Roskilde kommer att bli en av sommarens bästa. (Och egentligen är det hela albumet Black holes & revelations som jag spelar om och om igen.)

"Send away the tigers" (Manic Street Preachers)
Det är långt från Manics bästa låt, men den har suttit kvar i huvudet sedan jag hörde nya plattan första gången. På något sätt fastnade den ännu mer när jag såg att den stora mjukistigern de med sig på scenen i Hulstfred.

"If you knew" (Neko Case)
Nekos låtar är alltid mina favoriter, hon har en fantastisk röst, och trots texten är det här en av hennes gladare stycken. Därför blir jag på gott humör av den. Fin stämsång också (fast det är det nästan alltid i countrymusik).

"Henry a Matilda supermarketsuper" (Euros Childs)
Det finns inte mycket som är somrigare än en glad liten walesare. Den här berättelsen om paret som shoppar på stormarknad men drabbas av kvävande kycklingben, människoätande valar och erbjudandet "köp tre begravningar betala för två" är underhållande på ett skönt och knäppt vis.

"The wonders at your feet" (Dark Tranquillity)
Melodiös dödsmetall måste man alltid ha nära till hands. Den här gamla favoriten kom fram igen när jag sett bandet live. Bra pepp.

Vad händer annars?
Festivaler i parti och minut. I Sölvesborg, Hulstfred, Göteborg och Roskilde. Sedan blir det Metallica i Oslo och Stockholm, och drygt två månaders sommarvikariat på Göteborgs- Posten. Och så har jag hamnat i en glupsk bokläsningsperiod, och väntar med spänning på Jasper Ffordes nya bok om Thursday Next och den sista Harry Potter.

Fotnot: Bella Stenberg är en av landets mest läsvärda musikskribenter.

Kommentarer
Postat av: slacker

Agree, Muse är jävligt bra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback