En klassiker från Peking

image533
Det slog mig att jag skrivit alldels för lite om Norrköpingsbandet Crücifix. Det ska det bli ändring på. Bandet tog sina första stapplande steg runt 82-83 som Commando men efter ett gäng medlemsbyten var det även dags för ett nytt namn - Crucifix. Killarna hade dålig koll på den amerikanska punkscenen;-) och var betydligt mer influerade av svensk 77 och brittisk dito. När sångaren Ricky Balkert insåg att det redan fanns ett band med det namet bytte man än en gång - nu till Crücifix. Jag lärde känna Ricky av en slump och brukade hälsa på hemma hos honom i Hageby eller hänga med bandet i replokalen på Strömvillan. Innan dess hade de spelat in en del material som jag sedan gav ut på kassetten "Sista hoppet" och diverse samlingskassetter. 1988 gav jag ut deras debutsingel "Innan vi dör...", en sjutummare som tiden inte varit speciellt snäll emot. Däremot är den cd-samling TPL gav ut många år senare betydligt bättre och håller fortfarande. Dock saknas många av de bästa låtarna på den utgåvan och framför allt finns inga inspelningar från de tidiga sättningarna med. Det är synd. så därför tycker jag du ska ta och smaka på de
här punkklassikerna från ett tämligen underskattat gäng. Låtarna är tagna från samlingskassetten Is this what you want?

Fotnot: Ricky gjorde ett gästspel hos brudarna i Flashpoint och tillsammans spelade de in den mest bisarra versionen av Perverts klassiska "Ronka" som åtminstone jag har hört. Låten fanns med på En knippe svensk vol 2.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback