Titeln ljuger

no more heroes

No more heroes - A complete history of UK Punk from 1976 to 1980
Ogg, Alex (Cherry Red Books)

Frilansjournalisten Alex Ogg påstår i titeln att det här är den kompletta historien om punken åren 1976 till 1980. Jag tycker det är helt rätt att våga slå på trumman och vara stor i käften - men då bör man ha fog för det.
Alex Ogg har det inte.
Några få exempel: Crass är inte med. Posion Girls är inte med. Cockney Rejects är inte med.
Samtliga släppte plattor innan 1980.
Vad Ogg däremot dokumenterat är de band vi kan kalla för -77. Och här finns naturligtvis tradiga texter om Sex Pistols och Clash och Buzzcocks och alla andra namn som kom med den första vågen.
Och - missförstå mig rätt - "No more heroes" är ingen dålig bok när författaren gräver ner sig djupt i punkhistorien och kommer upp med för mig helt okända namn. Det finns säkert runt hundra sådana här och jag vill slänga mig över datorn och googla namn som Blak Flag, Jet Bronx and the Forbidden och Pete the Meat and the Boys.
Här har Oggs gjort ett imponerande arbete och för alla 77-muppar därute kommer denna avhandling att ge gåshud. Vi andra kommer läsa den med god behållning - men inte från pärm till pärm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback