Återvinning - Crude S.S.

crudenycrude

Det finns en del band som obegripligt nog faller in i glömska och inte riktigt får det
"erkännande" som de är värda. Punkband som då satte avtryck som borde vara kvar
än i dag. Jag tänker exempelvis på Ernst and the Edsholm Rebels och Raped
Teenagers, S.O.D. och Ingron Hutlös, och naturligtvis Slam. Jag förstår inte varför
dessa band inte nämns oftare.

Ett annat gäng som borde nämnas när det handlar om extrem musik är Crude S.S.
från Fagersta. 1983 gav Uproar ut deras singel "Who'll survive", och i jämförelse med
Anti-Cimex, Moderat Likvidation andra råpunkband är den minst lika brutal och extrem.
Crude S.S. släppte tyvärr aldrig något mer. Vilket var synd för de här slynglarna kunde
ha blivit Sveriges första death metal-band. Jag gjorde en intervju med dom 1985, som
sedan hamnade i första numret av ProfitBlaskan. Här är delar av den "artikeln".

Varför tog ni namnet Crude S.S.?
- För att det passar bra in på dagens samhälle och hur världen ser ut - crude society system.

Influenser?
- Vi har alla i bandet ett stort musikintresse, men det finns band som har influerat oss mer än andra: Discharge, Chaos UK, Septic Death, Alien Sex Fiend. Vi lyssnar ganska mycket också på Metallica, Motörhead, Hellhammer, Slayer, Venom, Poison Idea, Amebix, Samhain och Cortex.

Har ni något nytt på gång?
- Just nu håller vi på att arbeta för fullt med en ny ep som förhopnningsvis kommer ut i slutet på sommaren 1986. Ep:n kommer att innehålla fyra stycken death metal/hardcore-låtar. Både snabbt och rått och tungt tempo. Kommer garanterat att bli bra.

Vad har punken betytt för er?
- Den har gett oss väldigt mycket personligt. Mycket negativt som: dumma raggare, dumma snutar och folk som i allmänhet bara vill mucka. Och mycket positivt som: starkt självförtroende, att man vill göra något kreativt - som att spela musik och skriva texter. Det värderar vi väldigt högt i livet.

Kommentarer
Postat av: Farbror Punk

Ja säg det, varför ingen vill återvinna finfin rå-punk? Själv drar jag mitt strå till stacken med min Kristinehamnsdokumentation. E.A.T.E.R har jag dokumenterat sedan tidigare. SLAM ska såklart finnas med när Gävle dokumenteras. Demon spelades ju in dec -82.

2007-02-28 @ 18:25:35
Postat av: Inge Ansvar The first and only (Who ownes your name?)

Oi! Finns ju massa sköna stories om legendarerna i Crude SS... Finns ju faktiskt en Bodenmalm-CD med bandet (ja, ni vet vad jag menar). Mera Crude SS till folket! Spräng alla Kommunhus!

Postat av: Anonym

Farbror Punk:
Hur fick du tag i e.a.t.e.r? Jag har försökt intervjua dom två gånger, första gången för drygt 20 år sedan och så för några veckor sedan. De måste ha missuppfattat hela Crass-prylen. Man dissar mainstreamblaskorna, inte fanzinen (eller bloggarna för att tala 00-språk)

Inge:
Kläm ur dig de storiesarna då. Var det inte tyska Lost & Found som gav ut en Crude-samling? Har Bodenmalm också gett ut en?

2007-02-28 @ 22:02:55
Postat av: Sörling

Yepp, det var mitt inlägg

2007-02-28 @ 22:03:29
Postat av: F Punk

Tja, det var Gröten som kontaktade mig ;o)
Jag försökte under flera år att göra något kring bandet eftersom jag var ihop med Pelles kusin. Men ingenting hände tills Gröten ringde och tyckte Punktjafs skulle sprida ordet i väntan på att den egna sajten blev klar. Så om du fortfarande vill göra nåt om E.A.T.E.R så kan du få tel eller mail.

2007-03-01 @ 08:35:11
Postat av: lampic

kom igen då Hannu. Jag vill oxå höra storisarna. Fick förresten mail från Jalle i veckan - han lever :O

2007-03-12 @ 21:17:08
URL: http://www.myspace.com/crudess
Postat av: Matz fd Jonsson

Hannu ...du är fortfarande skyldig mig pengar....å nu vet jag var du bor!!!!
Lev väl å må kraften vara med dig !!!!!
Gäller dig med lampic!!! PUSS på er Punk fjollor!!!!

2008-02-06 @ 18:14:12
Postat av: Henrik Andersson

seco rooc rules tack för min kamph boken jag fick och screwdriwers skivan jag fick när du bodde i fagersta o riktade bergsborgar till sydafrika
mvh Tiger

2008-02-13 @ 20:23:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback