54 dagar kvar

peking

till seriepremiären. Träningsmatchandet är igång, snön yr och oron inför
den kommande säsongen tilltar. Ena dagen känns det som om IFK
Norrköping ska ta sig ur helvetet som även kallas superettan - andra dagar
är jag fast förvissad om att laget i mitt hjärta gör en Helsingborg och först
återvänder till allsvenskan runt 2030. Jag har frågat andra IFK-experter och
profiler vad de tror om säsongen 2007.

1, Hur går det för IFK Norrköping i år?
2, Varför?


Micke Pihlblad, journalist på NT och tidigare basist i
23 Till.
1,Tyvärr tror jag det skiter sig i år också. De blir fyra igen.
2, Det finns två anledningar. För det första tycker jag inte man förstärkt och ersatt de som försvunnit på lämpligt sätt ( i alla fall inte när detta skrivs 21 februari) och man följer inte ens sina egna rekommendationer. Blomma och Sama i all ära. De blir viktiga men är knappast de kreativa och offensiva krafter som IFK skriker efter på mittfältet. Målvaktsposten kan bli både flipp och flopp. Truppen känns tunn i allmänhet och vi är återigen där att det lär dyka upp panikragg strax innan seriestart. Precis det som IFK:s ledning sa inte skulle ske i år. Förra året tog det ju halva säsongen att spela ihop ett slagkraftigt lag. Vi är på väg att göra samma misstag igen. För det andra, och nu är vi inne på känslomässiga saker, IFK uppvisar alla tecken på att bli en klassisk grekisk tragedi. Redan när Lundberg uttalade sitt hot/löfte om att bara vara sponsor i tre år till har det känts som IFK är som Titanic – en oceanångare som glatt och ovetande är på väg mot sin egen undergång. Ödet är förutbestämt. IFK missar i år och spelar nästa säsong med kniven på strupen. Förväntningarna och kraven kommer då vara så stora att de som vilket isberg som helst krossar klubben för lång tid framöver.
Jag hoppas förstås att jag har fel men det behöver jag knappast påpeka för dig…
Ljuset i tunneln är att IFK nu för första gången på väldigt, väldigt länge har ett gäng unga talanger på väg upp. Kanske kan de nu för första gången ta hand om dem på ett vettigt sätt.

Olof Wikström, IFK-supporter och bandbokare, även känd som Super-Mac på Gnällbänken.
1, Vi går upp.
2, Vi har behållit stommen i laget. Har en bra tränare och för att jag vill det :)

David Iwung, sportjournalist på Folkbladet
1, Ovetandes om vilka de två-tre spelarna som ytterligare ska in i laget är, blir 2007 året som Norrköping återfår sin allsvenska status.
2, Serien ser "lättare" ut än de två senaste säsongerna. Häcken och Örgryte känns inte som några AIK eller Örebro. Tre lag går upp direkt. Spelare som Roth, Thordarson, "Sama" och "Blomma" vet längst in in sin ålderstigna fotbollsjäl att det kan vara sista chansen att spela i allsvenskan.

Flera experter och profiler kommer att ge sina synpunkter på säsongen 2007.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback