Maud Lindström om 2007

image776
Maud Lindström är en av landets bästa visartister, så här tyckte
hon om 2007:


"Underrepresentationen av kvinnliga artister på sommarfestivalerna
2007 förvånade mig mycket, och det gäller både rockfestivalerna och
den största visfestivalen i Västervik. Jävligt unket och trist, och jag hoppas
att arrangörerna kan inse nån gång att lösningen på detta inte nödvändigtvis
behöver vara att kvotera in kvinnor utan att sluta kvotera in män!

Visåret har varit spännande, särskilt här i Göteborg; såklart med release-
festen för Dan Berglunds nya platta "Såna som vi" som största begivenhet;
inte lika bitande politisk som tidigare plattor, men välproducerad och med
ina lyriska texter. Min lärare från Vislinjen i Kungälv Hanne Juul släppte en
pärla till visplatta i december, "10 visor", och releasen var jättefin. Även
Jan Hammarlund släppte en mycket fin ny skiva, "Röda linjen", i början av
2007, och det är inte ofta jag bölar på konserter, men det gjorde jag på release-
festen på Pustervik under Jans låt om mordet på Fadime. Suveräna Åsa Bällsten
blev svensk mästare i Trubadur Slam, vilket hon är väl värd. Lokes releasefest för
nya plattan "Underjorden" blev ett tokkalas med elvamanna-och kvinnoband och
celebra gäster. Och sist, men troligen störst och roligast av allt: att Christina Kjellsson
skulle böja spela live igen är ju något man har längtat efter, och att se henne med
StoltMargit på Musikens Hus i juni gav rysningar.

Och dessutom kom psychobilly-vampyrcountrybandet Coffinshakers till Göteborg
med ny platta, vilket var skitkul eftersom jag inte sett dem på typ fyra år."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback