Återvinning - Raped Teenagers

image292
Packe, Sveden och Ola (Fagerberg, bas)

Raped Teenagers från Linköping var ett extremt orginellt och skruvat hardcoreband. 1985 gav man ut den klassiska sjutummaren "Jag gillar blommor. Jag gillar träd. Jag gillar naturen som den är." En ep som inte lät som någon annan svensk punk och knäppare skulle det bli... Jag gjorde en brevintervju med Peter "Sveden" Swedenhammar (trummor) och Patrick "Packe" Sjösten (gitarr och sång) vintern 1986. Intervjuen publicerades i ProfitBlaskan #4, här är ett kortare utdrag.

Varför spelar ni punk? Är inte den död?
Sveden: Punk är för mig den enda musik som hela tiden utvecklas. Punken är nog inte lika fördomsfull som andra musikkulturer, hoppas jag. Punk är för mig nyskapande och fantasifull musik (kanske inte alltid). När jag spelar punk känner jag inte att jag står innanför några ramar om hur det "ska" låta eller "inte" låta - så det passar mig bäst. Som komersiell rörelses och i massmedia är den väl så gott som död och tur är väl det.

Tidningen Östgöten skrev om er "knäppa punkare skivdebuterar". Är ni knäppa punkare?
Sveden: Det vet jag inte, det var väl deras åsikt. Själv är jag inte knäpp, jag är en marsipangris...
Packe: Vi gör inte musik eller text efter några speciella punkrecept, just därför kan man uppfatta oss som "knäppa". Vi gör inte "som man ska". Knäppa är kanske fel ord, men starkt annorlunda låter väl bra!

Är det viktigt att ha fantasi? Har ni det?
Sveden: Jag tror nog att det är viktigt att ha fantasi för att kunna lösa problem, se problemen i andra perspektiv, skapa nya tankar. Utan fantasin skulle nog världen gå under totalt. I fantasin är allt möjligt, det finns inga hinder. Därför är det bra att träna upp sin fantasi och använda den så mycket som möjligt. Det gäller att aldrig diskriminera sina egna idéer som galenskap, när man accepterat sina egna idéer i fantasin är det möjligt att pröva dom i verkligheten. Om jag har fantasi? Jämfört med Packe ligger jag nog ganska efter. Jag förtrycker mina egna tankar för mycket och tillåter inte utsvävningar i någon större utsträckning - men jag försöker arbeta bort det.
Packe: Fantasi är det man ska använda sig av tycker jag. Enklast är att använda den i musiken, göra sådan musik man inte trodde det gick att skapa. Om det sedan gick att föra in fantasin i livet, politiken och samhället så skulle det vara underbart.

Här kan du lyssna på Raped Teenagers.

Kommentarer
Postat av: Sveden

Vilka pretto svar ha ha :D.
Vad gör vi nu?
Packe spelar trummor i TV Eye:
www.tveye.se
Jag lirar trummor i The Flakes:
www.the-flakes.com
och postar gammalt punkskräp här:
www.kbdrecords.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback