Fanzinefrossa


Jag har inga som helst planer på att konkurrera med Punk is hippies, men eftersom jag är svårt förtjust i fanzines tänkte jag lägga ut några här (Tack till Fredrik som skickat en sjukt stor bibba inscannade zines). Banan är exempelvis min fanzinefavorit. Tidningen gjordes av Helena J i Åkersberga och innehöll en fantastisk blandning av allt från bandintervjuer till personliga tankar till husockupationer till berättelser om utrotade djur (dronten). Banan var kärlek och attityd i ett. En suverän blaska. Skottkärrans Ande kom även den från Åkersberga och oansvarig utgivare var Peter Hirseland (Kramp, Ur Funktion, Svart Snö) etcetra. The Triffids var ovanligt välredigerat och snyggt fanzine, som bara kom ut med ett nummer. I redaktionen fanns bland annat Birdnest-bossen Per Granberg. Ettnollett (och just nummer 2) tillhör också de sönderlästa zinen. Ettnollett var proffsigt och välskrivet. Nicke Boström i Luleå hade tidigare etablerat sig på zinescenen med den punkigare utgåvan Pack. I dag 2008 kommer fortfarande Ettnollett ut.

Banan #1 1985
Disarm, The Past, RIF, Asta Kask, Cruel Maniax, Ur Funktion, Fear of War, The Bristles, Dr Anti-Skval och mycket annat.
Skottkärrans Ande #1 1984
Punken i Stockholm, Ernst and The Edsholm Rebels, Moderat Likvidation, Varukers, Anti-Cimex, Riistetyt,  Mob47 med mera.
The Triffids #1 1985
Bedrövlerz, Crass, The Past, Subhumans, Vibrators, Disorder med mera.
Ettnollett #2 1984
Disorder, punken i Västtyskland, Conflict, Kramp,  Mob 47, svenska punkscenen,  Black Flag, kåseri av Zluggo Pop, Wretched och en massa annan cool läsning.


Och avslutningsvis - en bonus. Jag kände inte alls till det här fanzinet tidigare. Det här var Trassels första nummer och det kom ut 1983. Zinet innehåller artiklar och åsikter om bland annat Vietnam, nazis, atomvapen och en intervju med Sötlimpa. När man vet att de som gjort den här tidningen heter Magnus Hörnell, Bonny Svensson och Magnus Bjurén så blir den mycket mer intressant. Dessutom skrev även en herre vid namn Micke Blomqvist för Trassel...

Kommentarer
Postat av: Tony Gunnarsson

Jamen det har ar ju skitbra. Det blir att lasa zines ikvall da...

2008-05-29 @ 10:55:44
Postat av: eq

kanon! mer fanzines!

2008-05-31 @ 21:22:04
Postat av: Farbror Punk

Kalas. Tänk att det finns de med ork nog att PDF:a sina gamla fanzines. Det orkar fan inte jag.

2008-06-01 @ 16:32:01
Postat av: Tony Gunnarsson

Som vi brukar skriva i ropandes desperation: att scanna ett zine tar ungefar 15-20 minuter. Att ladda upp foldern tar val kanske 1 minut. Inte sa javla jobbigt tycker jag.

Postat av: Kirre

Tjena!

Nu finns Frosts nya EP "I din bleka skugga" för gratis nedladdning på vår sida.

Http://www.frostpunk.se



Ha det göttigast!

-Kirre-

2008-06-20 @ 13:26:17
URL: http://www.frostpunk.se
Postat av: Skötlimpa

förbaskat! lägg upp igen min gode man!

2010-08-19 @ 16:59:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback