Libresse - rått som f-n


Libresse debutplatta, och enda album, är en bortglömd pärla när man pratar svenskt
mangel. GBG-punksen började lira tillsammans 1984 och lp:n "Krystvärkar" kom tre år
senare på Mats Bodenmalms Hardcore Horror Records. Jag skrev 1987 i Profit Blaskan
"att något råare har jag inte hört på länge". Och Libresse var verkligen svinråa - fullständigt
tankade på Crude S.S., Celtic Frost, Venom, Anti-Cimex och Amebix. Dessutom är texterna
bland de mest misantropiska som författats av ett punkband i Sverige. "Ser man på världen
som den är och alltid har varit, så förstår man att livet i grund och botten är ganska tråkigt",
sa de i intervju jag gjorde med dem 87.

Är du inne på råpunk, crust, tidig black eller speed metal så kommer du älska den här plattan.

Libresse "Krystvärkar"
1, Kyrkans maktbegär 2, Livet är skit 3, Slakt 4, Krystvärkar 5, Another life for sale 6, Människans enfald 7, ingenting 8, 25 minuter kvar 9, Acrania 10, Slav 11, Kapprustning 12, Värnplikt 13, The year of doom

PS: Det ska finnas en demo med Libresse som aldrig gavs ut, har du den?

Kommentarer
Postat av: pål

fy faen for en bra plate det der!!! den var jo og finne i mange distros på 90-tallet, men forvannt plutselig når flere og flere oppdaga hvor bra den er.. jeg vet ihvertfall en person som sitter på den der demoen..

2008-05-11 @ 14:55:12
Postat av: Tore

"it sounds like metallica", mika på ungdomshuset köpenhamn 87,då han försökte kränga den till folk.

2008-05-11 @ 17:42:03
Postat av: Blom

Den har jag ju haft, men av någon anledning så har man sålt den, så det var ju bra att man kunde ladda hem den nu. Tack!

Postat av: Tony

Tack den har minns jag...

2008-05-11 @ 23:34:52
URL: http://www.punksishippies.com
Postat av: Frippe

Tyckte inte de var särskilt bra. De var lite före sin tid kanske. Vad gör Mika idag?

2008-06-21 @ 01:34:04
Postat av: Porre

Jag har en replokalsinspelning med ganska ok ljud.

Mika spelade med Jinx (?) ett tag...

Har hört att det ligger ett gäng av denna skivan i Sators gamla replokal i gbg!

2009-03-09 @ 00:17:07
URL: http://www.myspace.com/notenoughhate

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback