Seitan - inte Satan!!!


Seitan
D-beat hippie lovers (Inget jävla chafs records)


Och för varje dag lär man sig något nytt...
Jag trodde Seitan med namnet ville markera
ett visst släktskap med black metal-scenen
eller kanske bara flörta lite med den. Men hur mycket
jag än lyssnat på "D-beat hippie lovers" har jag
inte hittat någon koppling, bara 14 feta cruststänkare
med exemplariskt gurglande. Visst öppensinnande
mangelmänniskor kommer att falla på knä inför
Seitan, men knappast den inbitne satanisten.

Och så några veckor senare googlar jag Seitan
för jag vill kontrollera några uppgifter och får
ett flinande svar från Wikipedia på mina funderingar:
"Seitan, glutenbaserad vegetarisk köttersättningsprodukt .
Kallas ofta mock duck eller mock chicken på asiatiska
restauranger. Historia. Seitan uppfanns i Kina på 1000-talet.
De buddistiska munkarna letade efter något som kunde
ersätta köttet i den traditionella kinesiska maten."

Hmm, inte direkt ett namn för den som tillbedjer det råa köttets lustar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback