Hallå där - Tompa i Aktiv Dödshjälp

image322

... ni är aktuella med "4.48" , ett svart konceptalbum där titeln anger det klockslag då flest människor tar sina liv. Hur kom du på den här idéen och vad handlar plattan om?
- Titeln kom rätt naturligt efter jag hade läst igenom Sarah Kanes manus, "Psykos 4:48" som en vän skickade till mig. Vännen berättade även en del om Kanes bakgrund och fakta om klockslaget. Texten berörde mig och jag hade i samband med det läst en del i högskolan om människor i kris samt diskuterat en del på Internet med människor som befann sig i kris. Problemet kändes relevant och viktigt att ta upp och belysa.
- Skivan handlar om en individ som lyssnaren får följa, från födelsen till det sista andetaget den ödesstigna dagen då den väljer att ta sitt liv klockan 4:48 på morgonen. Introspåret, "Självrannsakan", målar upp en bild av en person som lämnar sitt sista avtryck på en värld som svikit, en sista förklaring till världen som aldrig förstod. Vidare går låtarna kronologiskt igenom individens liv.

Du skriver på er Myspace-sida att du ville göra den "ultimata Aktiv Dödshjälp"-skivan. Blev det så?
- I mina öron blev det den skivan som jag är mest nöjd med hittills och är den ultimata Aktiv Dödshjälp-plattan i dag. Bandet kommer ständigt att utvecklas och utforska nya marker, men jag kommer alltid att kunna se tillbaka på den här skivan och känna mig nöjd för den här gången lyckades jag med att överföra min idé till skivan utan att den fick sig några törnar.

Stämmer det att arbetet med uppföljaren redan är igång?
- Ja, en och en halv låt är redan påbörjade, samt att jag har en del riff till en tredje låt. Här spelat in den färdiga låten som en förproduktion och jag är nöjd med hur det låter. Den första tanken var att den nya Aktiv-plattan skulle ha spelats in om någon månad, men på grund av andra åtagande som jag har fått kommer den att få ligga och vänta lite.

Aktiv Dödshjälp har bytt medlemmar sedan ni gav ut singeln i fjol. Vad har hänt?
- De gamla medlemmarna i bandet kände inte att de var intresserad att ge bandet någon vidare prioritet samt att de ville ändra den genuina känsla som Aktiv Dödshjälp alltid har stått för, enligt mig? Sångaren hoppade av och sen följde de andra två efter. De tyckte att vi skulle lägga ner, detta var precis när singel skulle komma ut. Jag ansåg att jag hade lagt ner för mycket tid och arbete på bandet för att sluta och nu såg jag chansen att göra en skiva och slippa kompromissa för människor inte gillar känslan som Aktiv står för.

Något att tillägga
- Jag hoppas att alla som läser den här intervjun kollar in skivan, snackade med skivbolaget Halvfabrikat Records i veckan och de sa att skivan kommer vara ute i början av maj. Kanske dyker vi upp på någon festival i sommar, kanske inte.

Aktiv Dödshjälp på
myspace och på den officiella.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback