Kristen resning

image657image658
Tekla Knös är troligen det konstigaste band jag stött på i punkscenen. Kristna anarkopunkare. Yepp. Jag tar det en gång till. Kristna anarkopunkare. Det är en minst sagt lika märklig ideologi som autonoma nazister. Tekla Knös sjunger att de inte böjer sig för någon annan än Gud, om Guds kärlek, om Jesus - ämnena är bekanta. Men däremellan dyker det upp låtar mot Schengen, staten och kapitalism.

Jag recenserade "Hellre dåre än marionett" i Close-Up #666 (naturligtvis) och skrev så här:
"Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till bandets andra album. Förvisso är jag smått förtjust i kufar och jag tycker det är spännande när människor bryter mot uppgjorda regler. Herregud, kristen anarkopunk - hur vrickat kan det egentligen bli?"
"Här finns spår av Ebba Grön och Asta Kask. Men framför allt känns det oftast som jag lyssnar på ett kristet Charta 77. Det ger väldigt konstiga vibbar, fast låtar som "In greed we trust" och "Välkommen till Schengenland" är riktigt bra. När killarna försöker sprida sin mission ända in i skinheadland med "Skins 69" framstår Tekla Knös däremot som ett Jehovas Vittne med Dropkick Murphys-tröja."
"Och jag stör mig som fan när det kristna tilltalet blir militant fundamentalism, som i de ruskigt obehagliga "Jag böjer mig aldrig", "Jag är med er", "Dåre" och "Den sanna sången". Där låter bandet som ett väckelsemöte i Knutby."

Recensionen är från våren 2004 och jag lyssnar på den här j-la skivan fortfarande (och debuten) med skräckblandad förtjusning - och nu känner jag att det är min plikt att sprida farsoten vidare. Lyssna - om du törs. Gillar du psalmerna, köp plattorna om du hittar dem - utgivna på Etik & Moral records.

"Så sparade vi oss ur krisen"
1, Less 2, Nolltolerans 3, Klant 4, Suddiga gator 5, Det suger 6, Farisé 7, Moralist 8, Trofast 9, Frälst utan nåd 10, På ljusa sidan 11, Aldrig tillbaka

"Hellre dåre än marionett"
1, Jag böjer mig aldrig 2, För mycket ingenting 3, Jag är med er 4, Dåre 5, Anti-state 6, Den sanna sången 7, Välkommen till Schengenland 8, In greed we trust 9, Looser i pannan 10, Nog var det 11, Skins 69, 12, Upp och ner 13, Hjältar faller hårt

Kommentarer
Postat av: krist(er)

... och sångaren i gamla Absurd är manager. Knutbycore.

2007-09-25 @ 13:29:23
Postat av: Berecka

Hallå Tekla Knös e ju de COOLaste bandet någon sin!
JA e kristen och lyssnar på Punk, Hardcore och Metal.
Asså är det något konstigt med kristen punk? Om du trodde att vi kristna är en grupp ordningsama personer som lever efter strickta lagar och regler, då trodde du riktigt fel!
haha, ja e liksom ''miss emo''på skolan.
Ingen ordning på mej, ja e dendär svarta personen me tre ton eyeliner, kedjor rosetter och nitbälte liksom haha.
Inget konstigt alls att man ggjort sin musiksmak till något där man missionerar!
Må Tekla Knös Rocka till sista droppe svett fallit
;)

2008-02-01 @ 17:14:28
Postat av: Walle

Håller med Berecka på alla sätt!

Jag kan nog kalla mig deras största fan (över 10000 plays på last.fm) och jaa.. Det finns inget som de här grabbarna gör fel. Allt är magiskt bra!

Jag kan säga att de inte är ensamma i sin Genre :)

Ha Ett bra fortsatt liv och acceptera att vi kristna kan vara mer än ett gäng kostymnissar på söndagmornar.

Sov gott

/Walle, Jesus Is Punk!

2009-04-01 @ 20:41:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback