Svinstians demofest #9 - Dead Generation

image704
Jag undrar var Bollnäspunkarna Dead Generation tog vägen.
I början av 2000-talet imponerade de på mig. Startskottet var den charmiga självbetitlade debuten som sprudlade av entusiasm och kärlek till de engelska 80-tals gängen.
Några månader senare dök "The punkrock show" upp.
Och Dead Generation hade utvecklats rejält.
"Vi försökte låta som Blitz, men du vet, det går ju inte. Det blev nog mer old school än oi", sa trummisen Klas Ebeling när jag intervjuade honom våren 2001.
Och även om Blitz var kungarna i Dead Generations värld så tillhörde även Partisans, Blank 77, Cockney Rejects och Subhumans punkhovet. Med de influenserna i bakfickan lirade bandet street punk som knockade de flesta andra dåtida band. Dessutom var läktarsången utsökt på "The punkrock show". Och kommer man från Bollnäs är det inte direkt sången från fotbollsläktaren som inspirerat.
"Vi är inte fotbollshuliganer, utan bandyhuliganer", flinade Klas under intervjuen.

Dead Generation (2000)
1, Painted 2, Usa-tv 3, They continue to create 4, Get off the fire

The punkrock show (2001)
1, The punkrock show 2, This cemetary wall 3, Dead Generation 4, I wanna be a punk (Blanks 77) 5, My velvet skin

In your head (2001)
1, They know exactly how to put the kids down 2, Singing our songs 3, Oi is in my head 4, Alternative (Exploited) 5, Counterattack

Jag recenserade demos under drygt tio år i en tidning som heter Close-Up Magazine. Under den tiden hörde jag fett mycket med bra grejor och jag hade tänkt att börja lägga ut en del av de inspelningar som skickades till mig. OBS: Oi - hittar du din gamla pärla här och absolut inte vill ha den kvar - hör av dig.

Kommentarer
Postat av: Leppe

Jag undrar var Bollnäspunkarna Dead Generation tog vägen. Det gör faktiskt jag ochså nu..när jag lirade bas med Sniffing Glue i början av 2000 så lirade vi med DG på nått gig i just Bollnäs..bra drag på scen och röjj hade dom och "Oi is in my head" var en favorit låt av don för mig då
=) oi oi oi

Postat av: Parne

Bandet rann ut i sanden. Petrus Öhman och Erik Linck spelar numer tillsammans igen i Delacroix.
Se:
www.myspace.com/delacroixband
Bandet lirar enligt egen utsago Pop / Lounge / Big Beat. Det kallas väl att mogna musikaliskt antar jag. Ingen skugga ska dock falla på Delacroix, dom gör sin grej bra.
Clas Ebeling skalar trädtoppar med sitt företag Klättermusens Trädvård. Johan Hillgren (var inte med hela tiden i Dead Generation) var med och slaktade gitarr i Abdera från Söderhamn.

Ibland på fyllan pratas det om en återföreningsspelning. Time will tell...

Linck och jag har ett nytt band på g. Vi ska spela fort som fan och låtarna kommer vara under minuten. I det stora hela går projektet ut på att hata Takida. Därav första låten "Takida must die". Vi kommer att ha vårt säte i Bollnäs.

Återkommer med färdig produkt.

/Parne

2007-10-11 @ 18:07:36
URL: http://www.myspace.com/planettrash
Postat av: Klas Ebeling

Snyggt! Du håller gång änn Sörling!? Tur att någon styr upp & håller allt på rätt sida..
Jag banka 2takt med DG, men efter ett tag ville vi se mer änn växbo kvarn & Rengsjö IP, Så vi drog & sågs aldrig mer.

2007-10-12 @ 10:16:23
URL: http://www.klasklattermus.se
Postat av: Sörling

Parne: Ahh, skitkul inlägg!
Klas: Samla styrkorna och spela in en singel;-)

2007-10-12 @ 14:46:34
Postat av: PDA

Herregud! Att min lillebrorsa kunde låta sä här! Jag var redan förvad då, 2001. Och det håller än.
/PDA från Subway Army

2007-10-13 @ 23:03:04
Postat av: klas

hittar ingen funny farm!? el Subway army? Storebrorsan är småsur. /
Råttskit

2007-10-13 @ 23:07:59
Postat av: Leppe

Synd att DG bara la av.. =)
om ni/dom hållt ihop så hade nog ni sett mer än växbo kvarn & Rengsjö IP, ..hehe..
vi Sniff tog oss hela vägen till Norge..senare så har Sniff vart till tyskland ochså..så ja allt har ju sin tid..//Leppe

2007-10-19 @ 22:45:10
URL: http://leppe.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback