Kvällen när alla älskade karibisk skatepunk

image719
Alltså. Världen är en mycket märklig plats.
Det finns många exempel men låt mig ta bara ett.
Nästan fyra tusen människor går bananas över karibisk skatepunk.
Jag trodde att den genren var ganska så smal.
Jag trodde att det mest var toppluvekillar med Millencolin-tischa
och NoFx-brallor som tokdiggade sådant.
Jag trodde inte att halva Malmö skulle få tuppjuck när de är på väg att krossas av en vägg av - just det - karibisk  skatepunk.
Å andra sidan.
Vem annan än just Manu Chao skulle lyckas med det?
Konserten i tisdags var rena chockterapin. Jag är fortfarande tagen. Energichockad. Jag fattar inte hur de orkade. Eller att publiken gjorde det. Det var tamefan brölmangel från första stund. Och bara under några få korta stunder drogs tempot ned och man kunde hämta andan - som tokpogade på scenen.
Jag har alltid gillat så väl Mano Negra som Manu Chao (förresten, är det inte typ samma sak) och jag har diggat musiken för de sköna melodierna och det sköna soundet.
I tisdags visade Manu Chao en helt annan sida.
Jag kände knappt igen en låt (jodå - fem stycken).
Det var bara karibiskt skatepunkmangel för hela slanten.
Och nästan fyratusen personer i publiken gillade det som tusan.
Till och med Sydsvenskans utsände.
Allstå, världen är en mycket märklig plats.

PS:
Slacker (som tagit bilden, min gick inte att använda) har recenserat spelningen. Kolla även in Sydsvenskans hyllning.

Kommentarer
Postat av: Masken

Manu Chao är som du säger riktigt jävla bra. Har tyvärr inte sett han live, men har en dvd som är helt magisk... Marijuana illegal...

Postat av: tomten

Är det han från mano negra?.. de var bra på tiden man rökte pipa.

2007-10-19 @ 00:22:50
Postat av: El Tedro Diablo

Han e ju skitbra men
Skärpning Sörling: Skatepunk!!!!????
Har du glömt att ta medicinen...

2007-10-19 @ 00:38:29
Postat av: Sörling

El Tedro Diablo: Jag vet, man tror inte sina öron!!!

2007-10-19 @ 14:42:22
Postat av: Svegis

Glömmer INTE när Mano Negra spelade på Hultsfredfesten i början av 90-talet när strömmen gick o de fortsatte med blås o stagediving till strömmen funkade igen! Samma låda höll de då som nu antagligen!
En magisk spelning!

2007-10-21 @ 16:48:41
URL: http://www.thenegatives.org
Postat av: El Tedro Diablo

Svegis: Magisk Mano Negro konsert Hultsfred -91...

2007-10-21 @ 17:27:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback