Den (näst) bästa svenska punkplattan - Ingens slav

image712image713
Jag har alltid tyckt att Ebba Gröns debutalbum "We're only in it for the drugs" varit den största stunden i svensk punkhistoria om vi pratar fullängdare. Det har naturligtvis kommit mängder med bra skivor efter den, men ingen har betytt lika mycket för mig. Den näst bästa svenska punkplattan gjorde Slam 1984. En kompis utanför Vadstena bandade "Ingens slav" åt mig och jag fastnade direkt för Gävlebandets upproriska punkrock med texter om krig, fred och rasism, och klottrade INGENS SLAV med stora bokstäver på min svarta rock... med tipp-ex;-) Jag tycker fortfarande att det här är den näst bästa svenska punkplattan som getts ut - den klipper Anti-Cimex, Asta Kask, Refused etcetra alla dagar i veckan. Slam började efter några år skriva låtar på engelska och gav ut några singlar samt ytterligare en lp, "End of laughter" (på amerikansk etikett), och slutade sina dagar som Sveriges allra första skateband.

Slam "Ingens slav" (orginalomslaget var vitt och svart, inte svart och vitt)
1, Det är krig/Vi vill ha fred 2, Ingens slav 3, Jag måste bort härifrån 4, Wasted generation 5, Jag skäms för att vara vit 6, Ensam 7, Jorden den är vår 8, Varför 9, En soldat 10, Styrd och programmerad 11, 1945 12, Hellre bröd än... 13, Nu ska vi ha kul

Kommentarer
Postat av: Parne

Herregud...Vilken jävla klassiker. Skivan gick varm när jag var i sena tonåren. Det doftar folköl bara jag ser omslaget.

Postat av: Robban

Extremt bra och jävligt underskattat. Vad gör de idag?

2007-10-16 @ 06:43:01
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Jay.

Riktigt grym platta!. Förresten lite off topic, har du hört Hoist a few - no serious shit ? den punkplattan är dönice.

2007-10-16 @ 11:16:39
Postat av: Sörling

Jay: Yepp, den plattan är inte dum alls.

2007-10-16 @ 11:51:00
Postat av: gävle

sångarn sune driver en kroppbyggarbutik i gävle eller gjorde iaf för ett par år sen......dom andra har väl familjer o hela det köret dom med

2007-10-16 @ 19:22:08
Postat av: Dadde

Någr låtar är väl ok, men den nästbästa svenska punkplattan??? Jag skäms nästan av att lyssna på vissa låtar.

2007-10-17 @ 00:14:09
Postat av: Slam Punx

Har första demon(innan LPn), birdskit samlingen och birkagården... jag har fan allt med Slam när jag tänker efter. Låten Wild Riders Of Boards är guld, iaf ena versionen. Var titellåt till en Thrasher samlings lp. Har rubbet med Slam rippat till mp3, sörling vill ha en gratis CD?

2007-10-17 @ 00:25:58
Postat av: Slobodan b

Jomenvisst! Jag hittade det har bandet genom Thrasher 2 samlingen. Nu galler det dar med talamod - Rapidshare pastar att jag maste vanta hela 53 minuter till ah herre gud...far val bli den andra plattan nu namde istallet. Eftersom vi bara haller pa med bloggar p.g.a. allt knark...

2007-10-17 @ 00:45:54
URL: http://www.punksishippies.com
Postat av: Sörling

Dadde: Öhh, skärp dig! ;-)
Slam Punx: Ja ja ja, jag har inte kvar de "engelska" singlarna eller End of laughter. Jag bränner gärna något till dig. Mejla: mikael.sorling(a)gmail.com
Slobodan B: Jag har försökt att använda Massmirror, men uppladdningen skiter sig i princip alltid. Något tips?

2007-10-17 @ 10:11:00
Postat av: Iq

Sune i dag:
http://www.zonecapone.com/

2007-10-17 @ 18:48:03
Postat av: Parne

Dadde...Nu kommer jag inte sitta vid samma bord som dig nästa gång det ska drickas öl...haha.

2007-10-18 @ 19:27:46
URL: http://www,myspace.com/planettrash
Postat av: Anonym

Kollade på "sunes" hemsida, mkt snack om gamla gangsta´ tider etc.. inte ett ord om slam. Hip Hop musiken är förödande???!

2007-10-19 @ 00:28:42
Postat av: zone

Cool shit homiez!!!!
Ska fixa en avdelning på min hemsida från MY ROCKSTAR DAYS snarast!!! Någon som kan hjälpa mig fixa mp3 från vinyl?? Vi släppte en massa skivor& I got em all!!! Im alive & WELL!! Still just as crazy as back in the day so no need to worry! I never grow up!!

ZONE
www.zonecapone.com

2007-10-26 @ 17:56:21
URL: http://www.zonecapone.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback