Peruansk klassiker

image434

När den franska etiketten New Wave 1987 gav ut Ataque Frontals självbetitlade ep, så var det den andra peruanska punkplattan att ges ut (först ut var Leusemia). Ataque Frontal från Lima var i slutet av 80-talet ett av mina favoritband och singeln snurrade ofta på skivspelaren - en rå hardcorepunkinspelning byggd på kärlek och jävlar-anama. När jag intervjuade sångaren Jose Eduardo Matute berättade han att den peruanska scenen sparkades igång i slutet av 1984 av fem band i Lima. Ett av dem var Guerilla Urbana som senare blev Ataque Frontal. Jag blev mycket glad när jag återupptäckte singeln
här. Ladda hem, lyssna och fundera på varför punk från tredje världen oftast lät så mycket intressantare än den som kom från väst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback