Nostalgifrossa



Masken (Sub Alert och Punk As Fuck) är just nu min favoritsnubbe.
I veckan skickade han mig en dvd med drygt femtio klassiska demos och samlingskassetter från det "glada" åttiotalet.
Gissa om jag har drabbats av en allvarlig nostaligifrossa. Och det är inte så konstigt - smaka på det här:
Ab Hjärntvätt "Det är våra hjärnor", Asocial "How could hardcore be any worse", Bedrövlerz, Dom Där "Ett barn är fött", G-Anx demo 86, Tatuerade Snutkukar "Hardcore trash", Ugly Sqauws Trozor "Möte med älg", Disarm demo 84, "Nyx Negativ demo 82 och Gbg Punx "Kramgoa låtar" är bara några av titlarna.
Om du är jämngammal med mig så vet jag att det vattnas i din mun.

Men det är samlingskassetterna som naturligtvis är ballast. Eftersom det inte släpptes så mycket plattor på den tiden var det på blandbanden man upptäckte en massa coola punkgäng. Jag gav själv ut en handfull samlingar. Tyvärr har jag inga kvar. Men Masken brände "En knippe svensk punk vol 2". Det gjorde mig både förfärad och uppspelt. Förfärad för att omslaget är det fulaste jag sett i det här sammanhangen, jag undrar hur de andra såg ut som jag har på mitt samvete. Uppspelt för att jag äntligen fick höra Hammaröpunksen Svea Rike igen och Flashpoints dansbandsversion av "Runka" är i alla fall annorlunda.

Kloak Mix Vol 1 köpte jag, om jag minns rätt, på Charta 77/Subhumans-giget i Linköping (84!?). Jag mindes att gillade Snorleifs två råpunkloskor hårt - det visade sig att jag fortfarande gör det. Kloak Mix gavs ut av Spunk, Spunk drevs av Mikael "Löken" Karlsson (Rövsvett) och - har jag för mig - en galen Linköpingssnubbe som kallades Rebellen.
Knallepunk-kassetten har jag saknat ändå sedan den försvann i Fagersta. Därför har jag njutit av den flera gånger nu och tycker att Kekkonen Heroes, Grabbarna och Intern Kaos är minst lika bra i dag.
Janne i Warcollapse (tidigare bland annat Dom Där) har sedan åttiotalet givit ut skivor och kassetter under etiketten Pas-83. Hans andra utgåva var "Alternativ folkmusik", som bestod av Ernst and the Edsholm Rebels, Sinnesfrid, The Lömska, Asta Kask och Bristles. Mumma!
Jag tänker återkomma och berätta mer om de här kassetterna, jag gissar att nostalgifrossan kommer sitta i... länge.

PS: Har du rippade kassetter? Vill du byta? Lämna en kommentar. Har du Svea Rikes inspelningar? Hör av dig!

Kommentarer
Postat av: Eq

Lägg ut!!!!

2007-05-26 @ 23:50:22
Postat av: Masken

Tjena.
Kul som fan att du gillade kassetterna!
//Masken

2007-05-27 @ 16:32:02
Postat av: TonyBoy

Jag känner basisten, han har Svea Rike inspelningar

2007-05-28 @ 15:11:50
Postat av: Sörling

TonyBoy:
Kan du be honom att mejla mig:
mikael.sorling(at)gmail.com

2007-05-29 @ 22:32:42
Postat av: auge

jag känner sångaren, han kallas även tonyboy... =)

Postat av: auge

flera, de flesta av kassetterna finns rippade och kan hittas på soulseek, mitt alias där är: "lysergic_energy"

2007-05-30 @ 13:57:56
URL: http://www.hollywoodindians.se
Postat av: Sörling

Lustigkurrar - skicka hit S.R-inspelningarna.

2007-05-30 @ 22:42:24
Postat av: auge

maila då, eller?
det är samma låtar som fanns på kassetterna

2007-05-31 @ 16:54:36
URL: http://www.hollywoodindians.se/
Postat av: Sörling

Auge:
Du kan väl mejla mig, mikael.sorling(at)gmail.com. Era låtar var så sjukt jävla bra och det verkar som de håller fortfarande.

2007-05-31 @ 18:55:57
Postat av: auge

dä kommer, jag var aldrig med, just the messenger...

2007-06-01 @ 18:29:13
URL: http://www.hollywoodindians.se/
Postat av: auge

mission accomplished!!

2007-06-01 @ 19:12:16
URL: http://www.hollywoodindians.se/
Postat av: ramme

apropå pas-83 kassetten.The lömska var ett band som jag och atti hade 1983

mellan/under disaccord,tjejen som sjunger och lirade trummor heter Anna och var med i AFF tillsammans med atti,hon var också med i The swampcunts med josa rise & shine,antagligen sveriges tidigaste och brutalste tjej hardcore band.

2009-04-14 @ 10:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback