Thåström-nörderi

image221

I dag fyllde Thåström 50. Jag hade tänkt skriva en krönika om hur Thåströms musik påverkat mig sedan 1980. Men det kändes för pretto - istället började jag fundera på hur den ultimata hyllningen på platta skulle kunna se ut. Jag laborerade med namn och låtar. Mainstream och underjord - Latin Kings vs Skitsystem. De flesta av dessa imaginära skivor såg till slut skittrista ut på pappret och jag drog slutsatsen att vissa artister går det inte att tolka - tänk på att det exempelvis aldrig släppts en Ebba Grön-tribute! Men så tänkte jag om. Bort med alla grabbar - med eller utan Thåström-komplex - och in med brudarna och vips hade jag en platta jag jävligt gärna skulle vilja höra. Regeln var låtar på svenska (där föll utmärkta Peace Love and Pitbulls bort) samt 1 låt var från Ebba, Imperiet och solokarriären.

Nina Persson Die mauer, Österns röda ros, Kaospassageraren
Marit Bergman Sno från dom rika, Det glittrar, Stå aldrig still
Maud Lindström Jag hatar söndagar, Alltid rött alltid rätt, Ännu mera gift
Robyn Folk Bits, Kickar, Fan fan fan
Nina Ramsby Tyna bort, Jag är en idiot, Alla vill till himlen
Kajsa Grytt Slicka uppåt sparka neråt, Alltid attack, En vacker död stad
Frida Hyvönen Mord i mina tankar, Rasera, Alla har fel

Nå, vill inte du också höra den här plattan?

Kommentarer
Postat av: Fialicious

Min variant av en sån där Thåström platta hade nog kanske sett lite annorlunda ut, men det hade definitivt vart skoj att höra plattan du funderat ihop =)

Postat av: Danne - Rascar Capac

Entombed - Hat och blod
Radioakriva Räker - Alla visa män

2007-03-23 @ 19:13:42
URL: http://www.stage.fm/rascarcapac

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback