Punk från Guatemala

image248

Guatemala - vad vet du egentligen om Guatemala? Jag kan erkänna att mina kunskaper om landet är ytterst begränsade. Vad jag däremot känner till att Desadaptados är det enda punkbandet som existerar där i dag - åtminstone enligt bandet själva. Jag snubblade över bandet av ren tur och blev minst sagt förtjust i bandets säregna stil - ska och råpunk i samma tajta nitkostym. Jag hystade i väg några frågor som gitarristen Punktor besvarade.

När dök de första punkbanden upp i Guatemala?
- Det har funnits hardcoreband sedan mitten av -90talet. När det gäller punk så startade vi scenen runt 94, vi var det första punkbandet med bara punkare i sättningen.

Vilken typ av punk är populär?
- "Modepunk" är hetast här... De flesta i Guatemala känner inte till att det finns en riktig punkscen, trots att vi varit ganska aktiva med fanzines, bullentiner och vår musik de senaste åren.

Vilka problem har en punkare i Guatemala?
- När scenen startade var det otroligt svårt att ens visa sig ute på gatorna. Polisen och militären kunde ge sig på dig bara för att du såg ut som du gjorde, men vanligast var att "svensson" försökte starta bråk med oss. I dag är det ett helt annat läge för kidsen eftersom de följer MTV-modet... vi var influerade av Kaaos, Chaos U,K. och den sortens band - det är vi fortfarande.

Är scenen politisk?
- Vi har alla politiska ståndpunkter men de skiljer sig från varandra. Men våran gemensamma plattform är antifascism.

Hur länge har Desadaptados existerat?
- Jag skulle kunna säga att vi alltid funnits eftersom vi alltid spelat tillsammans under andra namn. Men när det gäller Desadaptados så har vi lirat i drygt sex år. Vi har gett ut en demo och fyra album. Det finns dessutom en livekassett från vår spelning på ABC No Rio samt en live-cd från giget på CBGB 2002.

Vad vill ni säga med er musik?
- Musiken är främst en reflektion av våra känslor och det är därför våra plattor inte låter riktigt likadant. När det gäller texterna vill vi ge uttryck för våra åsikter, vi vill inte bara kritisera utan också komma med ett budskap.

Vad influerar er?
- Misfits, Chaos U.K., Kaaos och många många andra finska hardcoreband, Olho Seco, Conflict, Rudimentary Peni (jag fan älskar dem). Dessutom massor av anarkopunkbanden från 70 och 80-talet samt 60-tals rocksteay från Jamaica.

Har du hört någon svensk punk?
- Jag har svenska favoriter som Disfear, Mob47, Rövsvett och Skitsystem. Jag har alltid älskat den europeiska scenen, ända sedan jag var liten.

Något att tillägga?
- Vi hoppas få spela för Punks de Suecia en dag. Och i fall någon är intresserad av våra skivor, vi har bara cd-r kopior eftersom de är slutsålda, som vi gärna byter. Annars kan ni ladda hem våra låtar här och här.


Bonus:
Sharp i Guatemala hittar du här!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Thanks for the support!! Stay punk, stay skin, stay rebel!

2007-03-26 @ 18:53:59
Postat av: Rotceh

Thanks for the support!! Stay punk, stay skin, stay rebel!

2007-03-26 @ 18:54:09
Postat av: Inge Ansvar The first and only (Who ownes your name?)

Jag vet en hel del om landet, gerillan, förtycket, imperialissmen, fackföreningsrörelsen, morden på arbetarledarna, repressionen, kulturen, limsniffande barnen. men de va dåligt med punkisar 1990/91. Men tjysstaste männskorna på hela kontineten! A las piccos revolucionarios!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback