Hallå där - Stefan i Moderat Likvidation

moderat

... du tyckte jag hade missat poängen när jag avslutade Moderat Likvidation-
recensionen med "har du redan "Kuknacke"-plattan finns det ingen större anleding att köpa loss 'Never mind the bootlegs'". Berätta.
- Jo, lite grand. Visst har du rätt i att samma låtar finns på "Kuknacke". Skillnaden mot "Kuknacke" är att "Never mind the bootlegs" (och de tre vinylerna) är legitima utgivningar- helt enligt våra önskemål och idéer... på våra premisser! Vi har till och med gjort alla omslag själva. Dessutom är alltihopa remastrat från originaltaperna med- i mitt tycke - klart bättre ljud Kuknacke (den kopierades bl.a. från gamla kassettband). "Kuknacke"-plattan var inte en legitim utgivning (det är delvis den som givit namn åt "Never mind....."). Några av oss visste inte ens att den existerade över huvudtaget. Jag själv stod och lyssnade på en platta i en skivaffär vid Triangeln i Malmö när ögonen fastnade på ett omslag med något bekant lite längre bort i butiken. Jag blev ganska paff när jag såg "Kuknacke"... köpte den och gick ut. Det är fortfarande det enda exemplaret jag har, och den har jag köpt! Därför kan jag lite grand tycka att den här nymastrade nyutgivningen, på ett reko bolag, på våra premisser, är mer berättigad än vad man kanske först kan tro och tycka.

På vilket sätt blev ni blåsta av Distortion?
- Som jag redan sagt var inte utgivningen sanktionerad av Moderat Likvidation, och vi fick heller inget för den. Den har möjligtvis bidragit till viss publicitet men that´s it! Om inte minnet sviker helt hade Bodenmalm lärt sig blåsartakterna redan -84 när han skulle distribuera 250 ex av vår egenbetalda original 7:a... de pengarna dök aldrig upp. Efter mitt köp av "Kuknacke" fick jag tag i honom och visst, han medgav att det inte gått rätt till med "Kuknacke" men det är ju inte mycket man kan göra åt det nu. Vi är nog heller inte de enda som har denna erfarenhet av Distortion.

Är du förvånad över det intresse som fortfarande finns för Moderat Likvidation?
- Ja det måste jag medge, och det är fantastiskt kul! Vi får en massa credit från alla möjliga håll i världen, via mejl, vår egen hemsida och myspace. Det var lite det som fick oss att fixa en officiell hemsida också.

Hur reagerade du när Havoc ville ge ut erat material?
- Det var faktiskt en ganska diger skara som ville släppa våra prylar igen. De flesta var amerikanska och japanska bolag, men även ett svenskt. Vi gick uteslutande på vem som verkade mest reko och seriös, och det blev Havoc.

Gamla punkgäng återbildas på löpande band, när får vi se Moderat Likvidation mangla på en scen igen?
- Det har faktiskt inte ens varit praktiskt möjligt innan för att flera medlemmar bott utomlands, eller varit upptagna med andra projekt. Nu har saker och ting plötsligt ändrats i och med att de flesta återbördats till den skånska myllan igen. Till exempel har Fjalle flyttat hem efter 15 år i Los Angeles, det är väl bara Tobbe som har vänstra dojjan kvar i Oslo... men det är ju inte så långt bort. Faktum är att Per, Cliff och jag själv har replokaler i samma kvarter numera. Så rent praktiskt skulle det kunna vara möjligt. Många har åsikter om återföreningar av gamla punkband. Personligen är jag av den åsikten att man ska ha kul så länge man lever, känns det rätt så är det rätt - sen skiter jag i vad åsiktsmaffian tycker i ärendet. Däremot tycker jag att om det skulle kunna bli aktuellt så ska också resultatet vara bra och något man kan stå för, och då skulle det kännas fint om man kunde bjuda alla ML-fans på en bonus. Vi får väl se... Kanske kommer det något intressant förfrågan?

Till sist - vad betydde det för er att Ny Våg körde "Nitad" i radion?
- Klart att det betydde en hel del när plötsligt hela Sverige kunde höra oss i radion. Ny våg var ju dessutom ett program som man väntade på- med fingret på kassettbandspelarens inspelningsknapp (fanns ju liksom inte Internet...). Jonas Almkvist presentation var ju ganska rolig också :-)
Sen körde de ju "Sprängd" i Barnjournalen (!) strax efteråt också....och några år senare dök "Nitad" upp igen som vinjettmusik till...var det Punklandia?

Södra Promenaden har inte lyckats nå Distortion för en kommentar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback