Återvinning - No Security

image209

Det är inte många band man vill se återbildas, men jag skulle inte ha något emot att få se No Security på en liten trång scen igen. Det  skulle vara så ballt att få höra Harri skrika sig igenom "Älskade USA" eller "Hycklarfolket" eller "Masskontroll" eller "Death metal rebeller" eller någon annan av de hits No Security satte sin signatur på under främst 80-talet. Jag intervjuade Jallo (i dag Kvoteringen med flera) nångång 1990 och resultatet
kunde man läsa i det sista numret av ProfitBlaskan (#11), som kom i december 1990. Här är ett kort utdrag.

Hej Jallo. Ni har fått ut en splitplatta med Doom. Hur tycker ni resultatet blev?
- Det kunde ha blivit mycket bättre från vår sida. För det första var så var den ena gitarren ostämd i de tre-fyra första låtarna. För det andra blev ljudet helt B på grund av allt satans mixande, ingen tyngd eller tryck - suck. Text- och låtmässigt är vi ganska nöjda även om Hirseland tyckte annat, haha. Doom lät precis som jag hade tänkt mig, det vill säga pang på bara, inga krusiduller där inte. Det är riktigt kul att det finns band som som kör på i gammal god Discharge anda fortfarande.

Hur kom Peacevile in i bilden?
- Jo, jag tog helt enkelt ett kort på Hammy (Peacevile) och så pang var de med i bilden. Nej men allvarligt talat, jag skickade vårran ep plus några demos och efter en vecka fick vi erbjudande om att göra split-lp:n. Vi bestämde oss på en minut för att medverka. jag tycker Peacevile är bra, dom ställde aldrig några krav om att det ska vara si eller så. Dessutom verkar Hammy distribuera sina skivor väldigt bra och det gynnar ju både bandet och honom själv.

Ni verkar vara ganska inne på band som Doom, Sore Throat etcetra. Är det för lite käng i Sverige?
- Sore Throat var väl kanske att ta i ändå... Jag personlingen tycker knappt att det finns några bra band kvar i Sverige. Titta bara på dagens läge, max tre-fyra bra band. Sveriges bästa band alla kategorier är Totalitär.

Visst är ni ett bent edge-band!
- Var har du fått det ifrån? Nej, vi är ett juckloband som brukar dricka pratsaft lite då och då bara. Fråga pojkarna i Svart Snö, dom är nog ett riktigt bent edge-band, eller hur Hirse?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback