Återvinning - Disaccord

image241image242
image243image245

Småländska Disaccord hade kunnat gå till historien som bandet som släppte den absolut sämsta kassetten någonsin - "Don't ask me why?". Helt enastående usel på alla sätt vis. Kassetten gavs ut på Hardcore Tapes 1984, deras första "I Guds namn" kom året innan, kunde ha ödelagt bandets karriär. Men
Disaccord repade mod och slog tillbaka liveinspelningen från Ultrahuset "Total mayhem and chaos" (1985) och avslutade sedan när de var som allra bäst med feta "No way out" (1986). Discaccord gav bara ut kassetter och så vitt jag vet finns inget av deras material återutgivet på platta - trist. Efter Disaccord fortsatte några av killarna i exempelvis Smooth & Greedy medan andra dök upp i Carcass... 1988 gjorde jag en intervju med bandet, den publicerades i ProfitBlaskan #7. Här är ett kort utdrag.

Hur upplever ni dagens svenska scen?
Snap: De flesta band har ju verkligen fått bättre åsikter och texter nu. Det är väl snålt med gigs, men fanzines, skivor och tapes finns det gott om. Det som retar mig mest är sådana jävla mesband som har nån slags oskriven lag om att i fall man är från Sverige ska man sjunga på svenska. I och för sig är väl det okej, det jobbiga är att de är så jävla fanatiska - såna mesar kan hälsa hem. Men skulle det vara så jävla roligt att lyssna på Raw Power om de inte hade sina texter på engelska?
Mike A: Det finns andra bra band förutom oss, exempelvis Kazjurol.
Raffe: Mesig, för lite hardcore.

Vad anser ni om den här metaltrenden som verkar bli allt starkare i punken?
Snap: Jag tycker det är kul med blandningar och det är bara bra att metal-typer och punkare kommer överrens. Folk som bara lyssnar på punk/HC spelar oftast den tråkigaste musiken som finns.
Mike A: Bra så länge det inte blir några "satans revenge"-texter.

Vilka är dagens viktigaste politiska frågor?
Snap: Krig, svält, rasism, droger - därför att det är just de frågorna som inte längre är frågor utan fakta. De är så aktuella att vi inte kan smyga ifrån dem.
Mike A: Världsfred och Reagans avrättning. Mer spelningar åt Disaccord.
Raffe: Bränn sprit själv. Sup dig full varje dag. Knark e gött.

Snart är det val igen, ska ni rösta?
Snap: Not.
Mike A: Jag får inte rösta eftersom jag är engelsk medborgare. Men jag skulle i vilket fall som helst inte rösta.
Raffe: Nej jag ska inte rösta, för liten. Fräckt!

Vilka är era fem favorit EP-plattor för tillfället?
Snap: Antisect "Out from the void", Anthrax "I'm the law", Poision Idea "Pick your king". Äsch... jag lyssnar mest på LP:s och 12.or.
Mike A: Maimed For Life "Ep", Metallica "Re-revisted", "Krunch "Tjafs och dalt", "Slayer "Criminally insane", MDC "Multi death corporation".
Raffe: Malefile, Maimed For Life, Offenders och Chaos UK/Extreme Noise Terror splitten

Kommentarer
Postat av: Johan

Det är ett skivbolag som söker dessa killar till en platta... asså ge ut gammalt material...

Känner du nån av dem (framför allt Ramme) så be dem kontakta mig på mail.
/Johan

2007-03-26 @ 07:03:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback