Farbror Punk vilka är dina 5 favoritlåtar i sommar?

image510

- Sa du fem, F-E-M?!?!? Favoritlåtar i sommar? För bövelen Sörling det vet du väl att det är omöjligt att bara plocka ut fem låtar när det är sommar. Minst tio måste det bli eftersom sommar innebär mycket jävla nostalgi och fest.

"Skinhead running" (Skall Mates)
Japans svar på Madness. En perfekt uppföljare till "One step beyond", fast snabbare. En låt som alltid får en på gott humör.

"Dancing in the moonlight"  (Thin Lizzy)
En av de bästa sommarlåtarna någonsin! Jag är för evigt 14 år när jag hör "Dancing in the moonlight" och är dessutom helt säker på att sommaren aldrig kommer att ta slut.

"My life" (Cro-Mags)
Gillar att Cro-Mags gick från kalastuff N.Y.H.C till en mer Living Colorliknande och faktiskt mer soulig stil. "My life" svänger så det svartnar och sitter lika fint i stereon som "Sign of the times" från klassikern "Age of quarrel"

"Chaos" (Dicipline)
Finfin och testosteronpumpad cover som får en att minnas Ny Våg 81-82 med Jonas Almqvist när han introducerad Oi-musiken. Blitz, Red Alert, 4-Skins och The Business. "Chaos, chaos, I don?t give a toss!"

"Gung-ho" (Anthrax)
Jag formligen älskar thrash, i synnerhet Anthrax gamla örhängen. Fast jag vill helst ha dem i nyinspelningarna med John Bush som har lite bastantare tryck i pipan. En bra samling med Anthrax är den bästa promenadmusiken som finns, man blir helt endorfinkickad av klassiker som "Metal thrashing mad", "A.I.R", "Caught in a mosh", "Armed and dangerous" och "Madhouse".

"Tomboy" (The Romantics)
Glöm 80-talshiten "Talking in your sleep". Det är så här The Romantics ska låta. Stentuff powerpop som sätter sig likt ett solvarmt bugg under conversesulan.

"A new England" (Kirsty MacColl)
Billy Bragg och Kirsty MacColl (R.I.P) på samma gång. Det finns faktiskt en duettversion av låten. Men Kirstys version är soligt sommarglad.

"Tårar över city" (Magnus Lindberg)
En svensk Springsteenklassiker av en svensk rockhjälte. Också en låt jag återkommer till varje sommar sedan plattan "Röda läppar" släpptes för typ 100 år sedan.

"Different Drum" (Stone Pony?s/Lemonheads/PP Arnold/Me first & the gimme gimmes)
Kanske en av de bästa låtar som gjorts, någonsin. Jag är mongomentalt frälst i låten och gillar alla ovanstående versioner lika mycket. Nej, valfrihet är bara skitjobbigt!

"Vi äro tusenden" (Tältprojektet/Thorsten Flinck)
Historisk proletärromantik. Musik som påminner mig om var jag kommer från och om vem jag är, trots att jag nu pluggat och ska vara akademiker. Nej, fan. Jag är arbetarklass in i döden och är det några som ska ha kredit för att Sverige går bra är det arbetarna. Det var de som byggde välståndet som borgarpacket nu delar ut till sina polare ? kapitalistsvinen.

Vad händer annars?
- Annars håller jag på att förbereda flytten till Traste-land - Bollnäs. Är klar med universitetspluggandet och hoppas på att bli "lärarjävel" i Hälsingland. Sen blir det väl lite Punktjafsskrivande också har en Vicious Vision-intervju bland annat och lite gamla punkklipp som dyker upp i sommar (snart kanske). Och med lite tur blir det både Peace & Love och Augustibuller, Stooges, Discharge, sol och öl. Kan sommaren bli så mycket bättre?

Fotnot: Glöm inte att surfa in på
Punktjafs, där dokumenterar Farbror Punk punk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback