Hallå där - Inge i Knugen Faller

kf


...snart släpps erat debutalbum "Lugna favoriter". Ni lyckas återskapa 77-soundet och ändå få det att låta fräscht. Hur gör ni?
- Om vi lyckats återskapa 77-känslan så bra som du säger så har vi ju lyckats med det vi vill göra. Att det låter så pass "äkta" som det gör beror nog på att vi faktiskt inte kan spela våra instrument så bra, att det låter ansträngt och att vi spelar över vår förmåga hela tiden. Sen har vi satsat på att spela in dyrt och lyxigt så att alla misstag och allt felspel verkligen kommer fram i ljudet också. Om man lyssnar på många punkband från 70-talet så är ju produktionerna rätt fläskiga. Men det viktigaste är väl att vi har försökt att fokusera på enkelhet, melodi och ett klassiskt låtsnickrande - och det är nog det som gör att det låter autentiskt.

Varför denna fascination för gammal svensk retropunk?
- Jag tycker att svensk punk håller en hög internationell standard. Både vad gäller låtsnickrande och skivproduktioner. Och att den första vågen av svensk punk var lite av proggens elaka styvbarn sätter sin säregna prägel på musiken och texterna. Jag gillar musikföreningsfeelingen på alla gamla svenska punksinglar och känslan när ett band gav allt de hade att ge på två låtar på en singel. Sen fascineras jag av det faktum att den musiken framstår som en viktig kulturhistorisk dokumenation av bandens samtid, och att mitt eget musicerandes förutsättningar skapades då.

Var det bättre förr?
- För min egen del så var det fan inte bättre förr! Jag har nog aldrig trivts med livet och min tillvaro så mycket som senate två åren. Life rules.

Till sist, när blir det turné?
- Inget planerat, men såklart ska vi ut och spela när skivan väl är ute. Vi ser fram emot det! Vi hade jättekul sist när vi körde ett par svängar med The Lost Patrol band i höstas. Vi ses snart!

Tidigare:
Knugen Faller

Kommentarer
Postat av: Inge Ansvar The first and only (Who ownes your name?)

There can be only one...INGE ANSVAR, beat the bastards....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback