Slobodan Burgher om 2007

image783
Slobodan Burgher a.k.a. Tony Gunnarsson är en av mina
favorit
bloggare, det här tyckte han var bäst i år:

"Under 2007 har jag sett 50-100 konserter (i och med att jag 'ibland' jobbar på en musiktidning) men tyvärr har de flesta varit så-kallad populärmusik och jag minns knappt ett enda band. Roky Erickson i Royal Opera Hall var ju något speciellt givetvis, och det var även Wank Channel (engelska Wankys och japanska Chaos Channel) som spelade Swankys covers och Mob 47 som spelade gubb-mangel var också härligt - båda spelade på punkpuben i Stockwell.

Jag har snöat in på japansk punk och hardcore i år och och det är framför allt fem band jag lyssnat speciellt mycket på: Gauze, Confuse, Gai & Swankys, Kyah och givetvis G.i.S.M. Mitt tips är att ladda ner deras discographier med en gång. Jag bör även nämna som bonus Rocky & The Sweden, G-Zet, Gas, Crow och ACID. Det har även blivit en massa gamla klassiska hel-rör som Disorder och Chaos UK vilka jag aldrig riktigt tog på allvar förr, men som jag har nu insett på allvar för fasiken är äkta GUDAR. Chaos UK's Short Shock och Disorder's Peredition spelas nästan varje dag i ipoden.

När det kommer till skivor släppta i år (eller nästan iallafall nyligen) så är det ju inte så där jättemånga som man orkade lyssna på mer än en halv gång eller så. Men de här var bäst:

Warcollapse "Defy!"
Bästa skivan 2007. Allt är perfekt på den har plattan - innovativ platta från crustens svenska kungar. Och jag som trodde att jag inte gillade crust längre!

Wankys "Best of Hero". Swankys 'Japanglish' noise-pop-punk fran Leicester. Alla punk-pojkar här i England har Wankys på skinnjackorna. En massa kanonlåtar som till exempel " Just One Beer", "Finally She Got A New Dog" och "Bombs Away" får mig att vilja bära läderjacka, mohikan, basketboots och dricka folköl igen. Plattan innehåller även deras singel och är helt enkelt ett givet köp for alla punkpojkar och tjejer.
(Populariteten av den här typen av punkmusik kommer att slå världen med häpnad 2008. Jag gissar att det inom en snar framtid kommer poppa upp flera svenska jap-core influerade band som kommer snabbt nå toppen av listan av skit-oljudsband a la Chaos Destroy (USA) et al. Det ser jag fram emot. Förutom moderlandet Japan så är nu även Usa, Australien och England med i leken. Hur länge kan Sverige hålla sig utanför det roliga?)

Reality Crisis "Discharge Your Frustration CD"
. Mest för titellåten, för egentligen är plattan ganska "sådär" i helhet men det kanske är därför som jag fortsätter att forsöka lyssna in den (utan att lyckas, hoho). Skivbolaget HG Fact beskriver den här skivan som en ny riktning för Reality Crisis, som tidigare varit mer Doom kopior men numera ska vara mer som Conflict. Jag hör inte alls någon Conflict utan tycker att det kanske låter som om de är mer influerade av deras polare i banden Order, D.S.B., Rocky & the Sweden etc.

ORdER "Taep'o-dong" CD [2002]. Det har ar skitbra straight-Disorder ripoff (som hörs på namnet) med spott, attityd och grimarser. Anledningen att jag har med den på listan (fast den kom ut 2002) är för att jag har lyssnat på den här varje dag sedan jag fick den i somras. Jag misstänker att de flesta punk-snobbar skulle saga att de bara är tråkiga kopior men det är där som deras genialitet ligger!

Som ett P.S! måste jag bara lägga till Disorders "We're Still Here" (Hg Fact, 2002) som var inspelad i Japan på turne och som innehåller en cover av ORdER. Disorder spelar en cover gjord av Disorder-kopiorna ORdER, en låt som lika väl kunde ha varit inspelad av Disorder, jag menar kom igen nu det har ar ju otroligt bra!!!

Tyvarr har jag inte hunnit lyssna ordentligt pa GAUZEs nya skiva eftersom den kom ut nyss i Japan (5 December), men om jag hade så skulle den säkert ha lyckats krossa Warcollapses dominans for 2007...
God Jul från Hackney Central!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback