Satansverser utan klös


satans

Sex, droger & tinnitus - Satansverserna
Klas Ericsson (Härnqvists bokförlag)


Idéen är ju naturligtvis lysande.
Tuffa citat från hårdrockhistorien samlade i en liten volym.
Kommer man sedan på den briljanta titeln Satansverserna borde succén vara given.

Men jag blev inte så imponerad av de 400 citat musikjournalisten Klas Ericsson valt ut till den här volymen. Jag tycker den är lam. Har det inte sagts roligare, galnare, intressantare och mer provocerande saker under hårdrockens låååånga historia? Eller är du så enkelt att man har blivit avtrubbad efter att ha plöjt alldeles för många texter med norska black metal-band eller att man helt enkelt tycker allt Van Halen, Whitesnake, GunsNRoses, Blackmore, Kiss, Ted Nugent har sagt, spelat in, andats och är så extremt ointressant?

Det finns dock en del godbitar i Satansverserna:

Skivtipset:
"Abrutptums album "Obscuritatem advoco ampléctere me" är det jävligaste som någonsin spelats in. Det är inte vanlig musik, utan femtio minuters ondska. De torterade varandra brutalt i studion och man hör att dom lider. Jävligt bra! Vanliga människor ska frukta den skivan".
Citatets okrönta mästare - Euronymous i Mayhem

Säg det med ett leende:
"Det är fint att kunna le när man sjunger om död och mord och att slakta bebisar."
Tom Araya, Slayer

Death before...
"Död åt alla band med joggingbyxor och samhällsmedvetna texter, dom har fan inget med death metal att göra"
Euronymous igen.

Inte så brutal
"Det jag saknar mest på  turnéerna är möjligheten att umgås med mina barn.
Araya igen.

Feminstisk insikt
"Jag har alltid varit övertygad om att om män födde barn skulle ingen försöka berätta för dom vad dom kan och inte kan göra med sina kroppar."
Scott Ian, Anthrax

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback